Fra kontraktsigneringen; f.v. Gunnar Løvås (assisterende jernbanedirektør), Duccio Astaldi (styreformann i Condotte) og Erik Smith (prosjektdirektør i Follobaneprosjektet). (Foto: Heiko Junge, NTBnyheter)

Jernbaneverket signerte med Condotte

Jernbaneverket and Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) har signert den første totalentreprisen for bygging av Follobaneprosjektet, som er Norges største samferdselsprosjekt.

Kontrakten, som omfatter tunnelarbeid med drill & blast og drill & split (uten sprengning), er en av fem totalentrepriser (EPC-kontrakter) i megaprosjektet.

Kontrakten til en verdi av ca. 1,2 milliarder kroner, er signert av Condottes styreformann Duccio Astaldi, Jernbaneverkets assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås og prosjektdirektør i Follobanen Erik Smith.

- Dette er vår første kontrakt i Skandinavia og jeg er stolt over at Jernbaneverket har valgt vårt selskap. Det er vårt mål å gjennomføre på aller beste måte. Vi ønsker ikke å skuffe de som har vist at de stoler på oss, sier styreformann Duccio Astaldi.

- Condotte har bred erfaring som er direkte relevant for det arbeidet som skal utføres i Follobaneprosjektet, inkludert erfaring med å drive tunneler ved bruk av drill & split, det vil si uten sprengstoff. Denne teknikken er viktig for deler av tunnelarbeidet nær Oslo sentrum. Det er en glede for Jernbaneverket å introdusere dette godt kvalifiserte selskapet her i Norge, understreker Gunnar Løvås i Jernbaneverket.

Selskaper fra hele Europa og fra Asia er prekvalifisert og leverer tilbud for å få kontrakter som omfatter hovedarbeid med Follobaneprosjektet. Hovedarbeidet er del inn i fem EPC-kontrakter*: EPC Oslo S, EPC, TBM, EPC D&B, EPC Ski og Signal.

Store deler av det forberedende arbeidet (klargjøring av trasé oppbygging av anleggsområder, bygging av to atkomsttunneler med mer), er ferdig og det siste blir ferdig i løpet av få måneder.

Follobaneprosjektet, som starter ved Oslo S, utføres av Jernbaneverket på vegne av Samferdselsdepartementet. Follobaneprosjektet er byggherre og skal følge opp de store kontraktene. Arbeidet ledes av prosjektdirektør Erik Smith.