Illustrasjonsfoto: Johan Peter Krauge

Isachsen vant HMS-pris

To ganger i året kårer en jury bestående av representanter for Statens vegvesens egne ansatte i Prosjekt Vestoppland «Beste HMS». Etter en grundig gjennomgang av denne tildelingsrundes mange sterke kandidater, falt valget til slutt på Isachsen Gruppen – for oppdraget «Langsletta-Totenvika» på fylkesvei 33.

Avdelingsleder for Sør-Norge i Isachsen, Ole Konrad Haug, snakker for hele Totenvika-teamet når han takker for hva han karakteriserer som «den gjeveste prisen en entreprenør kan få».

- Sikkerhet på arbeidsplassen, er jobb nummer én. HMS er ikke først og fremst noe du vedtar, men noe du gjør. Nettopp derfor er det så viktig at det operative HMS-arbeidet – det som hver dag foregår på utallige norske anleggsplasser, følges opp. Gjennom den aktuelle prisen gjør Vegvesenet nettopp dette, skaper viktig oppmerksomhet og anerkjennelse omkring hva som for alle seriøse aktører bør være det viktigste «oppdraget i oppdraget» - skape god sikkerhet for dem som faktisk løser det, sier han.

Prosjektleder i «Prosjekt Vestoppland» i Statens vegvesen, Anne Brit Moen, er raus med rosen når hun forklarer hvorfor nettopp Isachsen stakk av med prisen.

- Det er ingen hemmelighet at prisen går til noen som har ytt ekstraordinær god innsats på området sikkerhet på arbeidsplassen. Det er kort og godt nettopp det Isachsen her har utvist i forbindelse med Totenvika-oppdraget, HMS-arbeid på et nivå som ikke kan karakteriseres som annet enn «et eksempel til etterfølgelse».

Moen påpeker viktigheten av at HMS-arbeidet løses i flokk.

- Hver enkelt person og dennes innsats betyr noe. Hver gang noen tar litt ekstra ansvar, drives utviklingen fremover. På den måten skal prisen ikke bare fungere som en påskjønnelse, men også som en pådriver.

Mannen som har styrt Totenvika-oppdraget for Isachsen, anleggsleder Vemund Østgård, poengterer at det alltid kreves to, for å danse.

- Byggherrens involvering er alltid viktig og her stiller Statens vegvesen i egen klasse; slik sett oppfatter vi i Totenvika-teamet prisen som en «deling» mellom våre egne folk og de som har vært med å løse oppdraget fra Prosjekt Vestopplands side, avslutter Østgård.