I 2026 skulle toget etter planen ha brukt en time mellom Oslo og Hamar, men etter at regjeringen i forrige uke la frem revidert nasjonalbudsjett ble det samtidig klart at de togreisende må vente enda lenger på nye dobbeltspor mot Hamar.
Til tross for at regjeringen har foreslått å bevilge 826 millioner kroner ekstra til jernbanesektoren, så vil disse pengene gå til å holde farten oppe i pågående prosjekter som sliter med kostnadsøkninger.
Den nest siste parsellen før Hamar fra Oslo, Kleverud-Sørli på 15,8 kilometer, må enn så lenge vike på grunn av overskridelsene.
I Innlandet har beslutningen fra regjeringen ført til stor harme.
– Det sporer helt av, sa regionleder i NHO Innlandet, Jon Kristiansen til NRK og karakteriserte utsettelsen som et stort steg tilbake for regionen.
– Det handler om å bygge en region og ett felles bo- og arbeidsmarked. InterCity kobler Østlandet til Trøndelag og Europa, sa han.
En av bedriftene som gjerne skulle ha sett dobbeltspor-utbyggingen materialisere seg så fort som mulig, er Moelven Industrier.
– For å realisere en omstilling til et grønnere næringsliv, kan vi ikke starte med å forsinke slike infrastrukturprosjekter, sa Morten Kristiansen, konsernsjef i Moelven Industrier til NRK.
Forstemmende, mener Sweco-sjef
Administrerende direktør Grete Aspelund i Sweco. Foto: Svanhild Blakstad
Administrerende direktør Grete Aspelund i Sweco Norge forstår frustrasjonen som brer seg i Innlandet godt.
Da Bane NOR besluttet å avlyse en stor rådgiverkonkurranse få dager etter at koronakrisen traff Norge i mars, raste hun mot den offentlige byggherren.
Rådgiverselskapet hadde da brukt mellom 500 og 1.000 timer med sin beste jernbanekompetanse i et forsøk på å sikre seg den attraktive rådgiverkontrakten på prosjektet mellom Kleverud og Åkervika.
Hun er derfor ikke imponert over at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett varsler utsettelse av prosjektet i minst to år.
– Det er trist å se at dårlig økonomistyring i pågående jernbaneprosjekter gjør at fremtidige samferdselsprosjekter blir utsatt, sier Grete Aspelund.
– Det er trist fordi tjenestene ikke blir så gode som brukerne fortjener. Vi har en utfordrende geografi i Norge og bedre jernbaner er noe som vil gagne både person- og godstrafikken i landet vårt. Derfor er det forstemmende å se at man ikke klare å forvalte de felles midlene våre på en bedre måte enn det som har vært tilfelle i jernbanesektoren, mener hun.
Sweco-sjefen kunne i forrige uke legge fram svært sterke tall for første kvartal i 2020.
Men tallene viser først og fremst virkeligheten som var før korona-krisen slo til. I dag er 10 prosent av prosjektene til selskapet enten stoppet opp eller utsatt som en følge av viruset, og i første kvartal i år er ordrereserven 8,5 prosent lavere enn den var i samme periode i fjor.
– Denne type utsettelser i store offentlige prosjekter blir en slags dobbelt straff for vår bransje i koronatider. Nå trenger vi økt aktivitet i det offentlige, ikke begrenset. Det er mange som har ventet på denne utbyggingen, men i stedet settes bremsene på for fullt, sier Aspelund.
Samferdselsministeren: – Trist med usettelse
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) mener også det er trist at man ikke får en oppstart på Kleverud-Sørli-prosjektet som planlagt.
Da han var gjest i Byggeindustriens podkast Byggeplassen nylig begrunnet han utsettelsen med de store overskridelsene som har vært i de store jernbaneutbyggingene som pågår nå.
– Det er en trist nyhet når vi sier at vi ikke kan få oppstart på Kleverud-Sørli som planlagt. Vi skulle gjerne gitt full gass, men betydelige overskridelser på Follobanen og Østfoldbanen, samt at vi har brukt mer penger på Vestfoldbanen i 2020 enn planlagt, gjør at vi må ta ned dette prosjektet, sier Hareide.
Kleverud-Sørli er det nest siste strekket inn mot Hamar fra Oslo, og samferdselsministeren håper de kan hente inn noe tapt tid ved å bygge ut både Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika mot Hamar samtidig når spaden endelig kommer i jorda.
– Når vi først kommer i gang i 2022 er det ikke sikkert vi taper to år, men ett år, fordi man kan ta inn ett år ved å bygge hele strekket i ett. Men jeg hadde ønsket at vi skulle starte opp med Kleverud-Sørli, og jeg beklager at det er andre prosjekter i jernbanesektoren som gjør at vi ikke får det til. Men den gode nyheten til folk på Hamar og i anleggsbransjen, er at vi kommer til å bygge strekningen. Det er bare et spørsmål om når vi kommer til å begynne, sier Hareide.
Hele podkasten med Hareide kan du høre her: