Kontrakten er den andre signerte entreprisen på å bygge den undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Kontrakten er knyttet til byggingen av sørlige del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen. Implenia/Stangeland skal bygge en toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.
I desember klaget arbeidsfellesskapet Risa, LNS og Hæhre på tildelingen, men nå er altså kontrakten signert.
– Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Nå sterter byggingen fra begge sider av Boknafjorden. Rogfast vil sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding. Hun mener at prosjektet også vil bety mye for arbeidslivet i regionen, og for Ferjefri E39.
– Vi er glade over å vinne dette prestisjeprosjektet sammen med våre samarbeidspartnere i Stangeland Maskin. E03-parselen er et stort og komplekst infrastrukturprosjekt i tråd med vår strategi, hvor vi kan benytte våre mange år med erfaring og ekspertise innen tunnel og betong, sier administrerende direktør i Implenia Norge, Audun Aaland, i meldingen.
– Vi er stolte og glade for at vi har vunnet. Dette bidrar til å trygge arbeidsplasser og sikrer aktivitet i lang tid fremover. Det gir en langsiktighet for både bedriften og de ansatte, sier prosjektsjef Tore Voster i Stangeland Maskin.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Implenia/Stangeland signerte fredag den andre av tre store Rogfast-kontrakter. På bildet gratulerer Hovland entreprenørene Implenia og Stangeland med kontrakten. Signeringen ble gjort elektronisk via Team. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
- Nøkkelord
- Kontrakter
- Anlegg