Administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF). Foto: RIF

- Ikke nok budsjettpenger til å stoppe veiforfallet

RIF advarer om at årets statsbudsjett ikke vil gjøre nok for å lukke vedlikeholdsgapet på norske veier.

– Regjeringen har gjort en god jobb med å prioritere vedlikehold på riksveier og jernbane siden de tok over i 2013. Nå må fylkes- og kommunalveiene komme etter, sier administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) i en pressemelding.

I årets budsjett reduseres vedlikeholdsetterslepet på riksvei med omlag 1,6 milliarder kroner. I rapporten State of the Nation - Norges tilstand peker RIF på at etterslepet på riksveier er på minst 800 milliarder.

– Det er positivt at regjeringen overoppfyller nasjonal transportplan (NTP) og fortsetter satsingen på vedlikehold av riksveiene. En fremtid med mer ekstremvær gjør at vi må ha mer robuste transportløsninger. Da er godt vedlikehold og fornying avgjørende, sier Skudal Hansteen.

Også fylkesveinettet, som strekker seg over 44.000 kilometer, er preget av et stort etterslep på vedlikehold, beregnet til omlag 500 milliarder. Nesten halvparten av veiene har dårlig eller svært dårlig dekketilstand. RIF mener at bevilgningsøkningen på 200 millioner i Statsbudsjettet til vedlikehold på fylkesveiene er et steg på veien, men ikke i nærheten av å være nok for å hente inn vedlikeholdsgapet.

Ifølge RIF har kun 60 prosent av de kommunale veiene en bra eller tilfredsstillende teknisk standard. RIFs eksperter kalkulerte et totalt vedlikeholdsetterslep på mellom 250 og 300 milliarder kroner på det kommunale veinettet. Forslaget om en realvekst i frie inntekter til kommunene på 4 milliarder kroner, er positivt, men det svært usikkert hvor mye av de 4 milliardene som kommer kommunale veier til gode, mener RIF.

– Verdien av dagens veier er på 1.600 milliarder. Dette er felleskapets verdier. Det å bevilge nok midler til å sikre at disse enorme verdiene ikke forvitrer, er ikke bare sunn fornuft, men også god samfunnsøkonomi, avslutter Liv Kari Skudal Hansteen i pressemeldingen.