Varehussjef Per Rune Andersen på Maxbo Hemsedal og Maxbo Gol sier at suksessen avhenger av samarbeidet mellom de to varehusene. Foto: Maxbo

Hemsedal-suksess for kompakt Maxbo

I juli åpnet Norges første kompakt Maxbo-varehus i Hemsedal. Nå klarer de å betjene markedet med halvparten så mange varer.

– Det har gått over all forventning, og har gitt oss flere store overraskelser, sier varehussjef Per Rune Andersen, som også styrer Maxbo på Gol. I løpet av et halvt år har de nådd alle de svært ambisiøse budsjettene.

Fjernet halvparten
Mens Maxbo Gol har hele 1.800 kvadratmeter, inkludert trelasthall, klarer Maxbo Hemsedal seg med halvparten.
– Vi har fjernet cirka halvparten av varelinjene jamført med Gol. Vi står igjen med de 2.500 mest solgte varene. Målet er å oppnå samme omsetning som et dobbelt så stort varehus, sier Andersen, som var en av initiativtakerne til den nye, kompakte løsningen.
Et omfattende samarbeid med varehuset i Gol gjør at den lille versjonen fungerer. Blant annet har Maxbo Hemsedal blitt en av kjedens varehus som selger flest vedovner, målt mot totalomsetning, selv om de bare har tre ovner utstilt.
– I løpet av 25 minutter skaffer vi alt vi ikke har på lager i Hemsedal. Det virker som kunder nå ikke har noe problem med å bestille ting de ikke ser fysisk. Der har nok all netthandel forandret vanene, sier Andersen, som også har samarbeidet ekstra med proffkundene slik at alt de trenger ekstra raskt er lagerført.
– Ekstra god kommunikasjon med håndverkerne har gjort at en liten butikk nå kan dekke behovet til proffene, og det er veldig interessant å se. Det er tydelig at Hemsedal har møtt de endringene bransjen har opplevd i både forbrukerhandel og proffhandel.

Skapte dilemma
Spesielt ønskene fra hyttekundene har overrasket varehussjefen. Og skapt et par hyggelige dilemmaer.
– Vi selger plutselig mange varer til hagen, som vanningsutstyr og hageverktøy. Slike produkter pleier ikke å være store hos oss. Samtidig opplever vi mange henvendelser om alt fra slalåmhansker og fiskeutstyr til typiske hytteprodukter som værhaner. Vi fikser det meste, men må samtidig tenke oss om før vi begynner konkurrere med de lokale sportsbutikkene og kanibaliserer i det lokale markedet, sier Maxbo-sjefen, som roser innsatsen til sine ansatte.
– Denne gjengen har stått på noe helt utrolig og har fått en veldig god kommunikasjon med kundene, sier Andersen.
Suksessen fra Hemsedal tas nå videre, og konseptet blir etter hvert lansert på flere mindre varehus i Maxbo-kjeden.