Produksjonsansvarlig Bent E. S. Nygaard (til venstre) i Grove Knutsen er glad for å kunne levere den nye liften HA16RTJ fra Haulotte til Fosby Lift og daglig leder Andreas Bangsund.

Grove Knutsen: Skal få fart på Haulotte

Grove Knutsen & Co har tatt over agenturet av Haulotte i Norge etter AJ Maskin første februar i år.

Nå presenterer de den helt nye Haulotte HA16RTJ, og i første rekke er det PRO-modellen av denne maskinen de tror vil selge best.

– Denne modellen av HA16RTJ vil stå for om lag 70 prosent av salget, sier produktansvarlig for lifter i Grove Knutsen, Bent E. S. Nygaard, til Byggeindustrien.

Stort sortiment
Grove Knutsen selger alt i fra små batterisakser på seks til 14 meter, og alt innen bomlifter på 14 til 43 meter (ute- og innelifter). De selger maskinene til både utleieselskaper og sluttbruker.

– Ettersom vi har drevet med adkomstsystemer i mange år, ønsker vi med Haulotte å bli blant de tre største liftleverandørene i Norge. For oss er Haulotte en veldig interessant produsent, og de er dessuten den tredje største liftprodusenten i verden, sier Nygaard.

– Sikkerhet viktig
HMS er et område i bransjen Grove Knutsen fokuserer på, og har blant annet derfor utstyrt HA16RTJ med en sikkerhetsanordning som hindrer klemfare for brukerne.

– Vi satser generelt både på brukervennlighet og sikkerhet. Det er viktig for oss, sier Nygaard.

Testes grundig
– Hva gjør Haulotte-liftene så gode?

– Haulotte-fabrikken har en policy om at alle nye maskiner skal testes i ca. seks måneder hos store kunder før de slippes på markedet. Dette er en kvalitetssikring som er positivt for oss. Nå ønsker vi at kundene våre skal prøve de nye maskinene. Fosby Lift i Sarpsborg er det første firmaet som tester maskinen, og de gir oss klare og konstruktive tilbakemeldinger. Dette setter vi stor pris på, sier Nygaard.

– Revitalisering
Han mener at alle i liftbransjen vet hva Haulotte står for, noe også daglig leder Andreas Bangsund i Fosby Lift bekrefter.

– Vi ser en revitalisering av de nye Haulotte-maskinene. Fabrikken tar tilbakemeldinger fra kundene på alvor, og dette preger utviklingen av de nye liftene, sier Bangsund til Byggeindustrien.