Administrerende direktør i Kesko Norge, Hilde Kristoffersen. Foto: Kesko Norge
Administrerende direktør i Kesko Norge, Hilde Kristoffersen. Foto: Kesko Norge

God vekst for Byggmakker og Onninen i andre kvartal

Byggmakker vokste med 17,4 prosent i andre kvartal, og Onninen vokste med 28,2 prosent.

Det skriver morselskapet Kesko i en pressemelding i forbindelse med fremleggelsen av Keskos kvartalsrapport fredag.

– Oppussingsboomen fortsetter med full styrke, og nordmenn fortsetter å ruste opp både hytter og hjem. Vi har hatt en krevende situasjon med lite tilgang på trelast, og stengte varehus for forbruker gjennom våren. Likevel er vi svært fornøyd med veksten inn mot sommeren. Gode digitale løsninger gjorde at vi klarte å opprettholde salg gjennom nedstengingen, sier administrerende direktør for Kesko Norge, Hilde Kristoffersen, i meldingen.

Både for andre kvartal og for første halvår sett under ett styrker Kesko seg innen både omsetning, resultat og resultatsmargin.

Byggmakker omsatte for 216,9 millioner euro i andre kvartal i år, mer enn dobbelt så mye som samme kvartal 2020, da omsetningen ble 107,3 millioner. Oppkjøpet av Carlsen Fritzøe er konsolidert inn i regnskapene, så den sammenliknbare veksten er, ifølge Kesko, på 17,4 prosent mot andre kvartal i fjor.

Elektrogrossisten Onninen omsatte for 72,5 millioner euro i andre kvartal, hvilket tilsvarer en vekst på 28,2 prosent i kvartalet sammenliknet med andre kvartal i fjor.

– Det er høy byggeaktivitet i Norge nå, noe som gjenspeiles i en formidabel vekst for Onninen. Strukturert jobbing med salg og nye prosjekter skaper dessuten betydelig vekst. Digitale bestillinger og salg fortsetter å vokse, og vi ser at elektrikeren omfavner våre digitale bestillingsløsninger, sier Kristoffersen.