- Vi vil få et nivå på kontraktene fra under en til opptil ti milliarder kroner, sier Olav Ellevset.

Gigantoppdrag på E39

Utbyggingen av en ferjefri E39 på Vestlandet er den største infrastrukturutbyggingen som er under planlegging i Norge. Man kommer stadig lenger i dette arbeidet, og det skisseres flere gigantkontrakter i utbyggingen.

Foreløpige estimater sier at man totalt kommer til å investere rundt 150 milliarder kroner over 20 år på en ny E39.

Prosjektleder Olav Ellevset i Statens vegvesen uttalte på EBAs generalforsmaling at de kommer til å gå for flere gigantkontrakter i utbyggingen.

- Vi vil få et nivå på kontraktene fra under en til opptil ti milliarder kroner, sier Ellevset. Med stor sannsynlighet vil flere av de som ønsker å ta på seg slike oppdrag bestå av ulike konsortium. Det er stor internasjonal interesse rundt denne gigantutbyggingen, og Ellevset forventer at flere utenlandske selskaper vil være med å kjempe om kontraktene. Han håper også norske selskaper vil vise stor interesse for oppgavene, og ser gjenre at norske selskaper utgjør kjernen av et konsortium som tar på seg slike kontrakter.

- Vil gjerne ha en kjerne med norske aktører, gjerne med utenlandsk bistand – heller det enn omvendt, uttalte han.

Ved å legge opp til så store kontrakter håper han også dette kan bidra til innovasjon og utvikling av ny teknologi. Dette er også nødvendig for å kunne klare å planlegge og bygge noen av installasjonene på strekingen. En rekke fjorder skal krysses, og ikke minst vil krysningen av Sognefjorden by på store utfordringen og gi oss flere nyvinninger. Det er allerede lagt frem en rekke spektakulære konsepter på hvordan disse krysningene skal bli, og dette arbeidet er ikke avsluttet.