Geir Inge Bersås (Møre og Romsdal fylkeskommune), Line Folstad (Skanska), Bjørn Sunde (Møre og Romsdal fylkeskommune), Ramiz Ahmetagic (Møre og Romsdal fylkeskommune), Are Eliassen (Skanska), Torbjørn Vatnehol (Møre og Romsdal fylkeskommune), Grezgorz Gucwa (Skanska), Ragnhild H. Relling (Møre og Romsdal fylkeskommune), Anne Grete Sætre (Møre og Romsdal fylkeskommune), Gunnar Jan Valde (Møre og Romsdal fylkeskommune) og Erlend Opstad (Møre og Romsdal fylkeskommune) vant Årets Anlegg 2022 for Nordøyvegen. Foto: Sindre Sverdrup Strand.

Geir Inge Bersås (Møre og Romsdal fylkeskommune), Line Folstad (Skanska), Bjørn Sunde (Møre og Romsdal fylkeskommune), Ramiz Ahmetagic (Møre og Romsdal fylkeskommune), Are Eliassen (Skanska), Torbjørn Vatnehol (Møre og Romsdal fylkeskommune), Grezgorz Gucwa (Skanska), Ragnhild H. Relling (Møre og Romsdal fylkeskommune), Anne Grete Sætre (Møre og Romsdal fylkeskommune), Gunnar Jan Valde (Møre og Romsdal fylkeskommune) og Erlend Opstad (Møre og Romsdal fylkeskommune) vant Årets Anlegg 2022 for Nordøyvegen. Foto: Sindre Sverdrup Strand.

Fv. 659 Nordøyvegen kåret til Årets Anlegg 2022

Fv. 659 Nordøyvegen ble i forbindelse med arrangementet Byggedagene, som skjer i regi av Byggeindustrien/bygg.no, kåret til Årets Anlegg 2022. Kåringen fant sted på Clarion hotel The Hub onsdag kveld.

27. august 2022 kunne Møre og Romsdal fylkeskommune åpne den tredje og siste undersjøiske tunnelen ved Nordøyvegen. Åpningen av den 5.730 meter lange Nogvafjordtunnelen markerte avslutningen på fylkesveiprosjektet som gir fastlandsforbindelse for øyene Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya, Fjørtofta og Harøya i Ålesund kommune. Inklusive den 3.500 meter lange Haramsfjordtunnelen og den 3.680 meter lange Fjørtoftfjordtunnelen, som ble åpnet tidligere, ble det bygget 13 kilometer med undersjøiske tunneler i prosjektet. Tidenes største norske fylkesveiprosjekt har også omfattet byggingen av tre betongbruer på 800, 200 og 110 meter, 2,7 kilometer vei på sjøfylling, en 170 meter lang miljøtunnel, og ti kilometer ny vei i dagen.

Nordøyvegen-prosjektet ble startet opp av Statens vegvesen og senere tatt over av Møre og Romsdal fylkeskommune i forbindelse med innføringen av regionreformen 1. januar 2020. Gigantanlegget til en prislapp på 5,6 milliarder kroner står ferdig drøye 3,5 år etter at hovedentreprenøren Skanska Norge startet byggingen.

NORDØYVEGEN. Skanska er snart helt ferdig med utbyggingen av Nordøyvegen i Møre og Romsdal. Foto: Henrik Knarvik   TAGS: sdr; zsl_sdr
NORDØYVEGEN. Skanska er snart helt ferdig med utbyggingen av Nordøyvegen i Møre og Romsdal. Foto: Henrik Knarvik TAGS: sdr; zsl_sdrFoto: Henrik Knarvik, © Foto: Henrik Knarvik

Skanska har gjennomført prosjektet med en enhetspriskontrakt til en verdi av 3,2 milliarder kroner, eksklusive merverdiavgift. Prosjektsjef Are Eliassen i Skanska beskriver Nordøyvegen som et stort og komplekst prosjekt, der byggherren hadde laget en god beskrivelse og hvor risikoen i kontrakten var balansert. Han sier Skanska fikk god hjelp av byggherren til å forstå prosjektet slik at de kom godt i gang, og han mener det i tillegg har vært en suksessfaktor at hovedentreprenør i all hovedsak har beholdt den samme organisasjonen gjennom alle faser av prosjektet.

Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune kan fornøyd konstatere at Nordøyvegen-prosjektet leverer på både tid, kvalitet og HMS.

Med unntak av den 800 meter lange Lepsøybrua, som Norconsult har prosjektert, er det Statens vegvesen og senere Møre og Romsdal fylkeskommune, som har hatt prosjekteringsansvaret for veianlegget.

– Det var i år spesielt mange gode anleggsprosjekter som var med inn i sluttspurten for juryens arbeid med å kåre vinneren av Årets Anlegg, men vi landet på en meget god kandidat, sier juryleder Per-Arne Horne.

Han viser til at prisen Årets Anlegg er en helhetspris der man hensyntar en rekke ulike kriterier og at årets vinner kan vise til gode resulter innen mange ulike områder, som blant annet seriøsitet, samarbeid i byggeprosessen, innovasjon, god byggeskikk/arkitektur, HMS og miljø og ikke minst en god kvalitet på totalproduktet

– I finaleheatet var det med gode kandidater, men årets vinner har utmerket seg innen flere felter og samlet gikk de derfor i år av med seieren. De har hatt en tett samhandling mellom aktørene som har gitt et meget godt resultat, og det er utvilsomt et flott anlegg i spektakulære omgivelser, sier Horne.

Han trekker frem at man innen anleggssektoren stadig har et økt fokus på innovasjon og miljø, noe som også går igjen hos de fleste av kandidatene som har kommet langt i årets kåring.

– Prisen viser hvor langt man har kommet innen en rekke ulike felter innen anleggsnæringen og hva næringen i felleskap kan prestere og hvor viktig slike prosjekter er for hele samfunnsutviklingen, legger Horne til.

Juryen trekker blant annet frem at vinneren kjennetegnes ved flotte tunnelanlegg, mye og god informasjon til alle i nærområdet, godt samarbeid mellom de involverte for å finne de beste løsningene, bred samhandlingsprosess med mange involverte, god kompetanse på alle sider av bordet samt vilje og evne til å bidra med opplæring både av lærlinger og studenter ved universitetet. Når man i tillegg kan trekke frem et imponerende opplegg for massehåndtering, en logistikkøvelse av de sjeldne, en kombinasjon av velkjent damkompetanse og tunnelpåhugg åtte meter under havnivå - ytterst ute i havgapet, er fv. 659 Nordøyvegen en verdig vinner.

Fakta Fv. 659 Nordøyvegen
Sted: Ålesund kommune
Prosjekttype: Fastlandsforbindelse for øyene Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya, Fjørtofta og Harøya.
Kostnadsramme: 5,6 milliarder 2021-kroner
Hovedentreprise: 3,2 milliarder kroner uten merverdiavgift
Byggherre: Møre og Romsdal fylkeskommune (Statens vegvesen før 1. januar 2020)
Hovedentreprenør: Skanska Norge
Rådgivere: Prosjektering av Lepsøybrua: Norconsult – Byggherre har prosjektert resterende veianlegg * Elektro: Ing. Rasmussen & Strand * Prosjektering brannvannsledning: Asplan Viak * Norconsult laget byggherres grunnlag for totalentreprisen på elektro

Les mer om prosjektet her

Øvrige nominerte til prisen var: Bybanen (Sentrum-Fyllingsdalen) og E39 Kristiansand vest-Mandal øst

Juryen består av:

  • Per-Arne Horne (DiBK) (juryleder)
  • Heikki Eidsvoll Holmås (EBA)
  • Harald Martin Gjøvaag (Union)
  • Tone Nakstad (Norsk forening for fjellsprengningsteknikk)
  • Trine Dyrstad Pettersen (Byggevareindustriens Forening)
  • Arve Brekkhus (Byggeindustrien/bygg.no)
  • Lene Eikefjord (Byggenæringens Mediesenter