Den opprinnelige tegningen for stasjonen på Skøyen. Illustrasjon: Placebo Effects for Ruter

Fornebubanen blir dobbelt så dyr

Solberg-regjeringen lovte i fjor bygging av Fornebubanen med 50 prosent statlig finansiering. Banen skulle koste rundt fem milliarder kroner. Nå har prisen steget til 10 milliarder.

Antatt pris for den åtte kilometer lange strekningen på Fornebu var i slutten av mai 2013 rundt fem milliarder kroner. Bygging av ny Fornebubane var et av den borgerlige koalisjonens første valgløfter, og 50 prosents statsfinansiering var den gang en del av løftet.

På de ti månedene som har gått siden valgløftet har prisen skutt i været. Behovet for statlige milliarder har økt til det dobbelte, skriver NRK på sine nettsider.

Totalprisen er nå oppe i 10 milliarder kroner, og staten skal betale halvparten.

– En av grunnene til det høye kostnadsanslaget er bedre tegninger for hvordan banen skal bli, sier Ruters utviklingsdirektør Hanne Bertnes Norli til NRK.

Blant årsakene til de høyere kostadene er mer detaljerte tegninger for hvordan banen skal bli, samt fordyrende krav ved bygging av lange tunneler. I det opprinnelige kostadsanslaget var heller ikke utgifter til stasjoner og vognbase på Fornebu tatt med.

– Regjeringen har sagt at man ønsker å gå inn med 50 prosent andel av det statlige investeringstilskuddet, og det håper jeg vi skal få til, sier leder av stortingets transportkomite, Høyres Linda Hofstad Helleland, til NRK.no.

Bergensavisen skriver mandag at kostnadssprekken på Fornebu kan ende opp med å ta midler fra Bybanen i Bergen.