Det er registrert fire kvalifiseringssøknader. Alle søknadene er sendt fra utenlandske selskap:
* Vinci Concessions SAS
* FCC Concesiones de Infraestructuras S.L.U
* China Communications Construction Company Ltd.
* JV ITINERA SPA/IHI Corporation
Byggindustrien har fått opplyst at Implenia Norge er en del av et joint venture sammen med Vinci og Acciona. Mesta skal også med i JV ITINERA SPA/IHI Corporation, som underleverandør alle på drifts og vedlikeholdsoppgaver.
Fornøyd
Prosjektleder Arve Tjønn Rinde i Statens vegvesen er godt fornøyd med prosessen så langt.
– Nå starter den krevende jobben med å vurdere de innkomne kvalifiseringssøknadene. Dagen i dag er en viktig milepæl for oss som arbeider med Sotrasambandet, sier Rinde i en pressemelding.
OPS
Sotrasambandet er et offentlig-privat-samarbeid (OPS). Prosjektformen innebærer at Vegvesenet inngår kontrakt med et selskap som skal finansiere, bygge og drifte strekningen i 25 år.
OPS-kontrakten er så langt den største i sitt slag i Norge og det har vært mye oppmerksomhet i bransjen om størrelsen på kontrakten.
– Tallet på grupperinger som har levert kvalifiseringssøknad ligger på nivå med det vi forventet basert på tidligere erfaringer, sier direktør for kontrakt og marked i Statens vegvesen utbygging, Bettina Sandvin.
Skal velge ut tre
Frem til medio april skal Vegvesenet gå gjennom dokumentasjon og vurdere om selskapene er kvalifiserte i forhold til kraven i kontraktsutlysningen.
På bakgrunn av disse vurderingene skal det velges ut tre grupperinger som går videre til dialog og forhandlinger. Grupperingene som blir med videre blir valgt ut på basis av erfaring med prosjektering, finansiering, bygging og drift, helse, miljø og sikkerhet (HMS), samt økonomisk kapasitet. Kontrakten er ventet å bli signert høsten 2021.
- Nøkkelord
- Anlegg