Det har kommet skarp kritikk fra både politisk hold og rådgiverbransjen etter at Bane NOR avlyste en stor rådgiverkontrakt på Kleverud-Sørli på Dovrebanen.
Også byggingen av Norges lengste jernbanebrua over Tangenvika ble lagt på is med en uviss situasjon rundt korona-viruset som begrunnelse.
Administrerende direktør Grete Aspelund i Sweco. Arkivfoto: Svanhild Blakstad
– Vi tar Bane NOR på alvor når de kommer med utlysning, og da setter vi alle kluter til. I dette tilfellet så har vi brukt mellom 500 og 1.000 timer med vår aller beste kompetanse, og så velger de å sende ut en melding om avlysning på denne måten. Det gjør oss forbannet, sa Sweco-sjef Grete Aspelund til Byggeindustrien i kjølvannet av avlysningen og fikk senere støtte av Rambøll som også konkurrerte om kontrakten.
Lyser ut stor kontrakt
Nå kommer en annen stor rådgiverkontrakt fra Bane NOR ut i markedet.
Mandag lyste Bane NOR ut rådgiverkontrakten for Ny togtunnel-prosjektet i hovedstaden. Utlysningen ligger ute på Doffin.
Rådgiveren skal utarbeide teknisk hovedplan og kommunedelplan med konsekvensutredning for prosjektet Ny togtunnel gjennom Oslo.
Fristen for å levere tilbud er satt til 20. april, men den uoversiktlige korona-situasjonen kan ifølge utlysningen føre til fristforskyvninger.
Kontrakten vil ha en varighet frem til 12. februar 2024.
Bane NOR skal vekte tilbyderne på følgende måte:
- Prestasjonsevne / Vekting: 25%
- Risikohåndtering / Vekting: 10%
- Kompetanse / Organisasjon / Vekting: 45%
- Tilleggsverdi / Vekting: 20%
- Pris: 0%
Kontrakts- og markedsdirektør Henning Scheel i Bane NOR Utbygging.
Henning Scheel, kontrakt- og markedsdirektør i Bane NOR Utbygging skriver i en e-post til Byggeindustrien at korona-situasjonen ikke vil påvirke rådgiverkontrakten for tunnelprosjektet.
– Å drive frem aktivitet vi har midler til har et stort fokus i Bane NOR. Denne anskaffelsen går som planlagt, skriver Henning Scheel i en e-post til Byggeindustrien.
Vektlegger ikke pris
Videre skriver Scheel følgende om hvorfor pris ikke skal vekstes i konkurransen.
– Prosjektet Ny togtunnel gjennom Oslo er det største prosjektet i Bane NORs portefølje. Da er det avgjørende å få med de rette hodene til å utfylle Bane NORs team i en kritisk fase, kommunedelplan med teknisk hovedplan. Bane NOR har satt faste timepriser og konkurransen vil fokusere på oppdragsforståelse og verdiskapning. Vinnende rådgiver må kunne vise hvordan den har tenkt å være en del Bane NORs team og hvordan de skal bidra til å få mest jernbane for pengene, skriver han.
– Hvor stor blir kontrakten?
– Det er vanskelig å forutsi akkurat hvor mye arbeid som ligger i rådgiverarbeid for kommunedelplan med teknisk hovedplan, men anslaget er mellom 300 og 450 millioner inkludert opsjoner. Bane NOR har med ny byggherremodell ambisjon om å finne de optimale løsningene som vil bidra til å holde kostnadene nede, svarer han.
Prosjektsjef Ny togtunnel Oslo, Elin Bustnes Amundsen, opplyser at hun og prosjektet inviterte til markedsdialog før konkurransen ble lyst ut:
– Tidlig involvering av rådgivere ved dialog har gitt oss gode tips og råd for hvordan bransjen mener konkurransen bør gjennomføres og hjelper oss å se på alternative løsninger for tunneler, skriver Amundsen i e-posten til Byggeindustrien.
Ny togtunnel Oslo omfatter nytt dobbeltspor i tunnel fra Oslo S til Lysaker.
Den nye togtunnelen skal doble kapasiteten gjennom Oslo, og man vil kunne kjøre regiontog og lokaltog i to forskjellige systemer og ta vekk sårbarheten med bare ett spor i hver retning.
Togtunnelen skal etter planen være ferdig med nye spor i 2034.