Styreleder Knut Nordås i Kranutleiernes Landsforening ser frem til 50-årsfeiringen lørdag.

Feirer 50 år med mobilkraner

Kranutleiernes Landsforening markerer med jubileumsmiddag lørdag.

– Ja, da blir det stor fest på Ekeberg restauranten i Oslo med over 100 gjester, sier styreleder Knut Nordås til Byggeindustrien.

Foreningen, som representerer den norske mobilkranbransjen, har spesielt en stor sak de jobber for på vegne av medlemmene.

– Særnorske regler

– Det viktigste for oss, er regelverket for bruk av mobilkraner, og ferdsel med mobilkran har tatt det meste av arbeidstiden vår de siste årene. Vi har noen særnorske regler vi må stri med, og i motsetning til i andre land, blir vi stoppet fra å kjøre disse kranene på mange veistrekninger, sier Nordås.

Han understreker at regelverket skaper store utfordringer også for kundene til bransjen.

– Mobilkraner må ofte kjøres lange omveier og bruke ferger for å komme frem til bestemmelsesstedet. Siden den nye typen mobilkraner kom med 12-tonns akseltrykk for mer enn 25 år siden, har vi slitt med regelverket, sier jubilantens styreleder.

Ønsker bedre vilkår

Han forteller imidlertid at det har skjedd et lite fremskritt.

– Nå får vi lov til å kjøre flere steder enn tidligere under forutsetning av at vi har veifølge av Vegvesenet på den aktuelle strekningen. Men det er langt igjen til at vilkårene blir akseptable, og jeg forundrer meg over regelverket. Mens vogntog på 50 tonn kan kjøre tett i tett på veien, passerer det kanskje en mobilkran i uken på samme strekning, påpeker Nordås.

Antall medlemsbedrifter til landsforeningen har de siste årene blitt redusert, men det er likevel flere mobilkraner i bransjen enn tidligere.

– Det kommer av at selskapene har blitt mye større siden vi i 1988 hadde 98 medlemmer. Nå er medlemstallet 56. Mobilkranene har også blitt vesentlig større enn den gangen. Nå kan den største mobilkranen løfte så mye som 750 tonn, sier Nordås.