Fare for at Rogfast stopper opp

Staten advarer om at det ikke er aktuelt å lyse ut nye Rogfast-kontrakter uten milliardgaranti fra Rogaland fylkeskommune. Dermed kan utbyggingen bli stanset.

Det skriver Stavanger Aftenblad i en artikkel på sine nettsider.

Rogfast skal etter planen stå ferdig i 2026. På Bokn er NCC i gang med å sprenge, og BetonmastHæhre starter snart arbeid på Mekjarvik i Randaberg kommune. Neste Rogfast-etappe er Kvitsøy, skriver Aftenbladet.

Men den videre utbyggingen kan bli stoppet, heter det i artikkelen.

Rogaland fylkeskommune har tidligere vedtatt å gi en garanti på 16 milliarder kroner for bygging av Rogfast, i tillegg til seks milliarder kroner som fylkeskommunen har garantert sammen med Stavanger kommune. Det som har skapt panikk, skriver Aftenbladet, er at begge veiprosjektene kan få konkurranse av privatdrevne ferger.

Må utsette

Fem rederier har søkt om konsesjon på Høgsfjord, og Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune har bedt staten om å avklare om privat fergedrift kan nektes.

Samferdselsdepartementet mener det er stor risiko for at Norge bryter EØS-avtalen dersom fylket nekter privat fergedrift over Høgsfjorden.

«Rogfast skal finansiere om lag 450 millioner kroner i 2018, og uten et garantivedtak fra Rogaland fylkeskommune vil prosjektet stoppe opp. Det vil heller ikke være aktuelt å lyse ut nye kontrakter på prosjektet før garanti og finansiering for Rogfast er kommet på plass», skriver Samferdselsdepartementet videre i sitt svar.

– Vi holder nå på å klargjøre Kvitsøy-kontrakten, og skal straks lyse ut anbudet. Alt er klart, vi mangler bare en siste godkjennelse. Dette betyr at vi må utsette utsendelsen, og det igjen betyr en tilsvarende utsettelse av prosjektet, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.

Skuffet over svaret

Rogaland fylkeskommune er ikke fornøyd med svaret fra departementet.

– Jeg hadde forventet at de beskrev denne saken for ESA og deretter ba om en vurdering, men jeg ser at de ikke har utfordret ESA noe mer. Vi var opptatt av at dette er noe staten burde gjøre, og derfor er jeg i tvil om fylket kommet til forfølge dette videre. Det må vi vurdere internt, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF).

Fylkesordføreren er skuffet over at de ikke nevner Ryfast konkret i brevet.

– De har unnlatt å si noe om de bristende forutsetninger for garantien som ble gitt for Ryfast. Stortinget forutsatte den gang at begge ferjesamband skulle legges ned ved åpning av Ryfast. Det er spesielt at de ikke har kommentert det som handler om forutsetninger, mener fylkesordføreren som fortsatt ikke vil love konsesjon.