Færre handledager demper årets julehandel

Årets julehandel ligger så langt 2,6 prosent bak fjorårets omsetning – selv om vi handlet for 37 prosent mer i uke 50 enn i uke 49. Årsaken er færre dager å handle på.

– Kalendereffekten forklarer mye av omsetningsnedgangen fra i fjor. I år har vi to færre handledager, samtidig som julaften faller på en mandag. Det forskyver omsetningen uke for uke noe, sier Bror Stende, som er direktør for mote og fritid i Virke.

Veksten fra uke 49 til 50 er større i år enn i fjor. Stende mener det tyder på at folk har startet juleshoppingen senere i år.

– Uken vi nå er inne i, uke 51, er helt avgjørende for årets julehandel. Går det som sist julaften var på en mandag, i 2007, vil handelen øke med rundt 30 prosent denne uken, og omsetningen vil vise en svak vekst, sier Stende.

I kjøpesentrene økte omsetningen med nesten 50 prosent fra uke 49 til 50. I kles-, sko- og veskebutikkene ble det handlet for 43 prosent mer i forrige uke enn i uke 49.

I butikkene innen «hus og hjem» la kundene igjen 35 prosent mer i uke 50 enn i uke 49, mens butikkene innen «mat og drikke» økte omsetningen med om lag 26 prosent fra uke 49 til uke 50.

Ser man på desember under ett kan en handledag mindre i romjula føre til at det i desember i år vil bli handlet for mindre enn i samme måned i fjor. Det blir i så fall første gang siden 1988 at desemberhandelen går ned.

Tallene bygger på omsetningen fra 162 kjøpesentre og er hentet inn for Virke av Kvarud Analyse.