På en pressekonferanse torsdag mottok samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) den såkalte konseptvalgutredningen (KVU) for E39 fra mellom Bergen og Aksdal i Tysvær kommune, en strekning på snaut 140 kilometer.
Et hovedpunkt i utredningen har vært å se på hvordan man kan redusere reisetiden mellom Stavanger og Bergen.
– Vi ser at det er mulig å halvere reisetiden mellom de to byene, men disse løsningene vil også føre med seg de største investeringskostnadene, seier Signe Eikenes, prosjektleder for KVU E39 Aksdal-Bergen.
Nye bruer
I rapporten tilrår Statens vegvesen å arbeide videre med to løsninger, midtre Bjørnefjorden og indre Fusa. Den første innebærer bru over Langenuen til Tysnes og videre brusamband over Bjørnefjorden. I første byggetrinn anbefales ferje fra Rekstern/Tysnes til Os.
Det andre, og billigste, alternativet baserer seg på en indre trasé gjennom Fusa. Videre fra Stord legges det opp til bru over Langenuen og vei/tunnel på østsiden av Tysnes til Stussvik og Sundvor.
Ønsker ferjefritt samband
Strekningen inngår i en fremtidig kyststamvei mellom Kristiansand og Trondheim. Her er det i dag åtte ferjestrekninger. For fire når siden ble det beregnet at prislappen for å erstatte ferjene vil komme opp i over 45 milliarder kroner.
Arbeidet med å få ferjefri forbindelse mellom Stavanger og Bergen er kommet lengst. Håpet er at tunneler og veier på strekningen bør kunne være på plass i løpet av en tiårsperiode.
KVU-rapporten som nå er formelt overlevert Samferdselsdepartementet, skal først ut på høring og deretter gjennom en ekstern kvalitetssikring Til sist er det regjeringen som vedtar endelig løsning.
- Nøkkelord
- Anlegg