NFF-formann og LNS-sjef Frode Nilsen tok opp det høye konfliktnivået i bransjen da han innledet Fjellsprengningsdagen.

– En uholdbar konfliktsituasjon

NFF-formann Frode Nilsen tok opp det høye konfliktnivået i anleggsbransjen da han innledet den 53. utgaven av Fjellsprengningsdagen.

For å illustrere konfliktnivået trakk Frode Nilsen frem regiondirektør Nils Hæstad i Veidekke som i vår svarte følgende da bygg.no spurte han om hvorfor Veidekke ikke deltok i anbudskonkurransen om Oslo S-entreprisen i forbindelse med Follobaneprosjektet;

«Skal vi gå inn i slike jobber må vi ha de beste til å jobbe med disse prosjektene. Tilstanden i bransjen er nå slik at vi har flere store rettslige tvister mot offentlige byggherrer på anleggsprosjektene. Vi må bruke de beste hodene på dette for å få pengene vi skulle hatt i utgangspunktet. Det var en medvirkende årsak til at vi hoppet av.»

– Hæstad peker på det økte konfliktnivået i bransjen som et problem med tanke på kapasitet. Etter min mening er dette en uholdbar situasjon for hele bransjen, kommenterte Frode Nilsen i sitt innlegg.

Sammensatt

NFF-formannen mener årsakene til det økte konfliktnivået er sammensatt. Han tror noe av forklaringen ligger i kontraktsformene.

– Tidligere var standarder og kontraktsbetingelsene skrevet av ingeniører for ingeniører. Etter hvert har bransjen forlatt denne modellen. Nå er standarder og kontraktene skrevet av jurister for jurister. Denne endringen har komplisert, tåkelagt og bidratt til en redusert kontraktsforståelse for dem som står ute i prosjektene, vektla Nilsen.

– Feil i prosjektering og kvalitet på prosjektering og tegninger nevnes også som årsak til et økende konfliktnivå. Konkurransen er beintøff og kanskje er det også slik at entreprenørene er blitt mer kreative på å utstede endringsordrer. Mange opplever også en beslutningsvegring og at entreprenørenes krav kastes inn i uavklarte saker og at byggherren håper på 50/50- deling til slutt. Dette kan skyldes mer toppstyring og mindre handlingsrom ute på prosjektene, fortsatte Nilsen.

Må bort ifra rettsalene

NFF-formannen vektla at bransjen nå må komme seg bort ifra rettsalene og selv ta ansvar for å finne andre måter å løse konfliktene på.

– Noen prosjekter er kjørt med såkalte Konfliktløsningsråd – KLR, med godt resultat. I KLR sitter representanter utenfor prosjektet, som begge parter har tillit til. KLR følger hele prosjektets gang og tiltrer for å løse saker som prosjektene ikke klarer å ta seg av selv. Etter min mening er dette fremtidens måte å løse konfliktsaker på, uttalte Nilsen.

Større prosjekter krever samarbeid

NFF-formannen kom også inn på at anleggsprosjektene stadig øker i omfang og kompleksitet, og risikobildet overføres i større grad til entreprenørene.

– Størrelsen på prosjektene begynner nå å bli såpass stor at de aller fleste norske aktører sliter med å henge med. For å kunne løse disse store prosjektene må flere entreprenører samarbeide. Vi i bransjen må forberede oss på det som kommer. Kanskje er veien å gå å slå seg sammen slik Hæhre, TT Anlegg og Isachsen har gjort. Når det gjelder konfliktnivået tror jeg det er naivt å tro at det blir mindre med økende størrelse på kontraktene og kompleksitet. Risikobildet øker som regel ikke lineært, men gjerne eksponentiell i forhold til kontraktens størrelse. Og det risikobildet er det noen som må betale for til slutt og det kan bli unødvendig dyrt for samfunnet, sa Nilsen i sitt åpningsinnlegg.

– Samme priser som på 80-tallet

Med flere hundre bransjefolk i salen tok Frode Nilsen også et oppgjør med de som mener at det er entreprenørenes feil at det har blitt mye dyrere å bygge tunneler her til lands.

– Etter nærmere 30 års erfaring fra bransjen, kan jeg se tilbake på de prosjektene som vi var involvert i på slutten av 80-tallet. Sprengningsprisene er de samme, enhetsprisene for lasting og transport er akkurat de samme. Man fikk betalt dobbelt så mye for boltene som i dag og sprøytebetongen ble betalt med minimum dobbelt så høye priser. Og da ser jeg helt bort ifra prisstigning i perioden. Årsaken til prisstigningen skyldes krav om høyere standard, miljø, HMS, sikkerhet og EU-direktiv. Jeg sier ikke at dette er galt, men det er viktig at vi har et bevisst forhold til hva som egentlig skyldes kostnadsøkningene, sa Nilsen.

Rekruttering

Frode Nilsen benyttet også anledningen til å rose Statens vegvesens initiativ til å doble belønningen til entreprenørene for bruk av lærlinger fra 25 til 50 kroner i timen.

– Dette er en meget fornuftig og fremtidsrettet politikk. Entreprenørene er flinke til å ta inn lærlinger og dette vil være en ytterligere motivasjonsfaktor til å ta inn enda flere. Her bør Jernbaneverket lære av Statens vegvesen. Jernbaneverket ønsker ikke å gjøre dette fordi dette vil ekskludere utenlandske entreprenører fra det norske anleggsmarkedet. Som om ikke utenlandske entreprenører kan ta inn lærlinger? Jeg velger å tro at dette bygger på misforståelser. Det er uansett en svært kortsiktig politikk. Taperne er selvfølgelig lærlinger, men aller mest hele bransjen, sa Nilsen.

– Modig av Statens vegvesen

Frode Nilsen har fulgt godt med på OSSA-saken ved Sørkjostunnelen. Statens vegvesens valg om å terminere kontrakten mener Nilsen var både riktig og nødvendig sett i lys av alle advarslene entreprenøren fikk etter både enkelthendelser i prosjektet og på grunn av manglende fremdrift.

– Jeg vil gjerne berømme Statens vegvesen med prosjektleder Gudmund Løvli i spissen for denne modige handlingen. Dette sender et viktig signal. Det må forventes likebehandling uansett om det er norske eller utenlandske aktører.

Rekordår

NFF-formannen kom selvsagt også inn på det rekordhøye aktivitetsnivået i tunnelbransjen i 2015. Foreningens egen tunnelstatistikk forteller at entreprenørene for første gang tar ut mer enn sju millioner kubikk fra norske tunnel- og bergromprosjekter. Ifølge Nilsen er det ingen land i Europa som er i nærheten av dette nivået. Det nærmeste landet skal være Sveits med cirka to millioner kubikk.

Men til tross for rekordaktivitet i 2015 er det ifølge Nilsen mye ledig kapasitet i tunnelbransjen.

– Nye entreprenører har kommet til og de etablerte entreprenørene har bygget opp kapasiteten betydelig. Selv om det har vært «all time high» innenfor tunneldriving, meldes det om stor ledig kapasitet hos flere entreprenører. Selv med mange prosjekter er det hard konkurranse og meget pressede priser, påpekte Nilsen.