Det har vært stor vekst i privatmarkedet i byggevarehandelen under koronapandemien. Byggmax melder om vekst i netto-omsetningen på nestne 40 prosent i andre kvartal. Også i bransjen ellers har privatmarkedet gått sterkt. Illustrasjonsfoto.

Eksplosiv vekst i byggevarehandelen under pandemien

Byggevarehandelen opplevde voldsom vekst i privatmarkedet i løpet av årets første fire måneder, og trenden har vedvart i sommer. Men bransjen er urolige for hva som kan komme.

Bransjedirektør Aslaug Koksvik i Virke byggevarehandel. Foto: Virke

I en tid der nordmenn har måttet bremse forbruket på en rekke områder, har en større del av konsumet blitt vridd mot byggevarer.

Det merkes godt ute i bransjen.

Tall fra Virke viser at byggevarehandelen vokste med 9,5 prosent i årets første fire måneder sammenlignet med samme periode i fjor.

Veksten ble løftet av et hopp på hele 20,7 prosent i privatmarkedet, men også proffmarkedet hadde vekst med 3,6 prosent.

Oppgangen var sterkest i Vestfold, Telemark, Agder, Oslo, Viken og Møre og Romsdal, mens Vestland, Troms og Finnmark hadde en mer stabil utvikling.

Det er koronaviruset og myndighetenes smitteverntiltak som har ført til den eksplosive veksten i byggevarehandelen, ifølge Virke Byggevarehandel.

– Tallene for de fire første månedene viste et voldsomt oppsving i salget til privatkunder hos byggevarehusene. Nye tall får vi først i september, men trenden er at proffmarkedet går litt tilbake og at veksten i privatmarkedet har fortsatt gjennom sommermånedene, sier direktør for Virke Byggevarehandel, Aslaug Koksvik.

Fikk ikke tak i terrassebord

Byggmax, som ikke er en del av Virke Byggevarehandels statistikker, melder torsdag at andre kvartal ble et rekordkvartal for byggevarekjeden.

Sammenlignet med samme periode i fjor økte Byggmax netto-omsetningen med nesten 40 prosent. Nettbestillingene økte ifølge Byggmax med nesten 60 prosent.

– Det er helt tydelig at nordmenn har benyttet anledningen til å gjøre små og store oppgraderinger hjemme. På et tidspunkt var alle våre leverandører helt tomme for terrassebord. Denne sommeren står igjen som den store hjemmefikser-sommeren, sier Mikael Bengtsson, norgessjef i Byggmax i en kommentar.

– Alle har bygd platting

Administrerende direktør Jøns Sjøgren i Byggevareindustriens Forening. Foto: Johnny Syversen.

Administrerende direktør Jøns Sjøgren i Byggevareindustriens Forening kjenner seg igjen i beskrivelsen om at 2020-sommeren har vært den store hjemmefikser-sommeren.

Nylig presenterte de tall som viste en vekst i byggevareindustrien på 7,7 prosent i juni. Trevare var den delen av byggevareindustrien som hadde sterkest økning.

– Det er bare å se rundt seg, det. Alle har jo bygd plattinger i sommer, så det er et bilde vi kjenner oss igjen i. Vi ser også at en del av de produsentene som gjør det bra nå, er rettet inn mot privatmarkedet. Men veksten for juni kan også delvis forklares med at det var to flere salgsdager sammenlignet med samme måned i i fjor. For juli så vi en liten tilbakegang i salget fra industrien, sier Jøns Sjøgren.

– Har det vært tomt hos leverandørene for terrassebord?

– Jeg har ikke hørt om leverandører som har gått helt tomme, men det kan selvsagt tenkes at det har vært perioder med stort trykk og logistikkutfordringer som har gitt tomme lagrer, sier Jøns Sjøgren.

La om fra nybolig til rehab

Daglig leder Jon Magne Gabrielli i Majo Eigedom. Foto: Majo Eigedom

Den store veksten i privatmarkedet under koronaen har også fått ringvirkninger for aktører i det utførende leddet.

Majo Eigedom, som er en del av Systemhus-kjeden, har stort sett bygd nye boliger de siste ti årene. Men da koronaen kom, bremset samtidig nyboligsalget. Entreprenøren tok umiddelbart grep for å få flere ben å stå på, og etablerte i vår en egen rehab-avdeling for å ta unna etterspørselen etter å skifte tak, vinduer og dører på eksisterende boliger.

– Vi ser tydelig at lysten til å investere i egen bolig er større nå enn før. Pengene man tidligere har brukt på en Syden-reise, blir i stedet brukt til å pusse opp eller til å bygge den garasjen familien har ønsket seg lenge, sier daglig leder i bergensfirmaet Majo Eigedom, Jon Magne Gabrielli til Byggeindustrien.

– Vi har klart å skaffe en del oppdrag, og vi har sluppet unna permitteringer av håndverkerne våre Men konkurransen i privatmarkedet er også tøff, og vi er ikke alene om å ha tenkt tanken om å satse på rehabilitering, sier Gabrielli.

– Klarer dere å kompensere for det dere har mistet i nyboligmarkedet?

– Ikke fullt ut, fordi nyboligmarkedet gir mer på både topp- og bunnlinjen. Man må også jobbe på en annen måte i rehabmarkedet, så det har krevd litt omstilling. Omsetningen vår i 2020 blir derfor lavere enn i et vanlig år, og kanskje må vi også tåle et lite underskudd. Men vi har gjort noen kostnadsinnsparinger, blant annet har vi kuttet en hel stilling i administrasjonen, sier Gabrielli.

Fortsatt usikkerhet

Til tross for sterk vekst i byggevarehandelen og nordmenn som bruker rekordmye penger på oppussingsprosjekter, er det stor spenning knyttet til utviklingen i bransjen.

I Virke Byggevarehandel er de bekymret over utsiktene.

– Byggenæringen står overfor stor usikkerhet, og dette vil nok byggevarehandelen, hvor cirka 65 prosent av omsetningen går til proffsegmentet, merke. Vi tror virkningene av det kraftige tilbakeslaget i norsk økonomi raskt vil kunne overgå den oppgangen vi har sett i privatmarkedet. Det utøvende leddet melder om liten reserve i ordrebøkene og dette vil nok ramme byggevarehandelen langt inn i 2021, tror Aslaug Koksvik.

Hos Majo Eigedom er det også en viss usikkerhet knyttet til fremtiden. Men flere kontrakter i nyboligmarkedet på kort tid har løftet optimismen.

– Vi har heldigvis landet tre boligkontrakter med rask oppstart nå. I tillegg har vi bra med rehab-oppdrag, så høsten ser bra ut, sier Gabrielli