Illustrasjon: Statens vegvesen

- E18 Oslo -Asker må slankes

Norges bredeste samferdselsåre mellom Oslo og Asker kan bli kraftig slanket. Uenighet og vegring blant partiene gjør at veien fremover blir usikker.

Det skriverAftenposteni en artikkel på sine nettsider.

E18 mellom Oslo og Asker er planlagt med hele 14 felt på det meste. Dette kan dog vise seg å bli vanskelig å få til politisk, og Arbeiderpartiet nekter, ifølge Aftenposten, å i det hele tatt ta stilling til utbyggingen før en eventuell reforhandling av veiplanene.

Veivesenet har fått 290 millioner kroner til å kjøpe boliger som må vike for den planlagte veien, og seks boliger er allerede kjøpt. Det pågår akkurat nå forhandlinger med ytterligere 21 huseiere, skriver Aftenposten.

Avisen har snakket med flere stortingspolitikere, lokalpolitikere i Oslo og Akershus og dessuten flere sentrale medarbeidere i Veivesenet og fagekspertise for øvrig. Ifølge disse skal ikke dagens E18-planer være politisk mulige å gjennomføre. Politikerne Aftenposten har vært i kontakt med er, ifølge artikkelen, kun enige om at E18-prosjektet må slankes kraftig.

Aps partileder Jonas Gahr Støre har åpnet for å reforhandle avtalen for E18. Partiets ferske samferdselspolitiske talsmann, Eirik Sivertsen,sier at de er for Oslopakke 3, men:

- Vi kommer ikke til å ta stilling til hvordan E18 skal utbedres og hvilke kostnadsrammer vi kan gå med på før saken er reforhandlet, sier han til Aftenposten.

Høyre har, ifølge avisen, kjempet hardt for prosjektet i bystyret, og skal ha bedt Veivesenet om å se etter en billigere løsning enn den planlagte. Strekningen Asker- Lysaker er foreløpig beregnet til 40 milliarder kroner, heter det i artikkelen.