Dronning Eufemias gate i Oslo. Arkivfoto: Frode Aga

Dronning Eufemias gate på ulykkestoppen

Oslos nye paradegate, Dronning Eufemias gate i Bjørvika, har hatt 22 ulykker med personskade siden åpningen i 2014. Kun tre kyss i Oslo har flere ulykker enn der hvor Nylandsveien kommer inn i gaten.

Det skriver Aftenposten i en artikkel på sine nettsider.

Dronning Eufemias gate er landets kanskje dyreste gate, heter det i artikkelen. Prisen for den 700 meter lange og 43,2 meter brede gaten var 925 millioner kroner da den åpnet i mai 2011. Det betyr at den kostet omtrent 13.000 kroner per centimeter.

Det finnes bare tre kryss i Oslo hvor det har skjedd flere ulykker med personskade siden veien åpnet. Krysset Ensjøveien/Gladengveien på Ensjø er Oslos verste. Kun tre kryss i Oslo har hatt flere ulykker enn Dronning Eufemias gate/Nylandsveien. Fire andre kryss har like mange registrerte ulykker.

– Klønete

Det viser en oversikt Statens vegvesen har utarbeidet på forespørsel fra Aftenposten.

– Det er en ganske stor bragd at de har klart å bygge en gate så klønete, sier Morten Fransrud, fagansvarlig for trafikktrening i NAF.

I hele gaten er det registrert 22 ulykker med personskader siden den ble åpnet. En gjennomgang av ulykkene viser følgende:

  • Syv ulykker skjedde i krysset til Nylandsveien, samtidig skjedde tre ulykker like ved krysset. Seks av ulykkene skjedde i eller ved krysset lengst øst i gaten. Resten av ulykkene fordeler seg gjennom gaten.
  • Ni av ulykkene er kategorisert som bilulykker. Seks som sykkelulykker. Fire som ulykke med fotgjenger. Tre som MC-ulykker.
  • I ulykkene er to blitt hardt skadet, mens 22 omtales som lettere skadet.

De fleste ulykkene skjer i umiddelbar nærhet til kryssene, men det er ikke noen klar tendens på hvilke typer ulykker som skjer i gaten, eller hva som er hendelsesforløpet, skriver Aftenposten.

– Det er vanskelig å spekulere om hvorfor det er sånn. Det er en kompleks gate. Det er mange ulike trafikantgrupper som ferdes der, sier Kaisa Froyn, leder i trafikkseksjonen i veiavdelingen til Statens vegvesen i Oslo.

Morten Fransrud i NAF mener at trafikksikkerhet ikke kan ha vært førsteprioritet da gaten ble planlagt.

– Den er bygd for å være en paradegate som skal se flott ut. Jeg tror ikke det ville blitt sånn hvis veivesenets fagfolk hadde fått bestemme alene, men da hadde det nok heller ikke blitt så fint, sier han.

– Det er jeg ikke enig i. For Statens vegvesen er opptatt av trafikksikkerhet. Det ligger i bunnen av all planlegging, svarer Froyn.

Tør ikke sykle

Generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening er også kritisk til gatens utforming.

– Som det er nå, er det mange som ikke tør sykle i Dronning Eufemias gate. De føler det er for usikkert. De føler at det er fare for å bli påkjørt., sier han til Aftenposten.

Både han og Fransrud trekker frem at syklistene er i konflikt med bussene og annen trafikk, og at det er smalt og trangt i sykkelfeltene. Busslommer er plassert i sykkelfeltet.

– Et feiltrinn vi ofte gjør i norsk planlegging, er at vi skal få alle inn på det samme arealet. Dette er en paradegate, her må man kunne prioritere hardere, sier Andersson.