Dødelig veistandard for syklister i Norge

Dårlig sikt, lite sammenhengende sykkelveier og uklar vikeplikt fører til at syklister mister livet på norske veier.

Det viser en ny analyse fra Statens vegvesen av sykkelulykker mellom 2005 og 2012. I løpet av denne perioden var det 71 sykkelulykker med dødelig utgang. 75 prosent av de drepte var menn.

10 syklister mistet livet i 2013.

Lite samsvar

Forhold ved veien og omgivelsene vurderes som medvirkende årsak til ulykke og/eller skadeomfang i to av tre dødsulykker. Dårlig og lite sammenhengende sykkelveier og sikthindringer er problemer som går igjen.

– Når trafikanter misforstår eller feiltolker omgivelsene, tyder det på lite samsvar mellom utformingen og trafikantenes forutsetninger. I slike tilfeller må veimyndighetene ta ansvar for å gjøre omgivelsene mer logiske og lettleste, sier Vibeke Schau i Statens vegvesen.

Kritisk kombinasjon

I rapporten påpekes det at dårlig sikt mellom trafikantene og uklare eller ulogiske vikepliktforhold er en kritisk kombinasjon.

Dårlig sikt er en medvirkende årsak i 1 av 3 sykkeldødsulykker. Sammenlignet med snittet av alle dødsulykker er tallet bare 1 av 15.

– Vikeregelverket fungerer ikke. Ingen informasjonskampanjer kan bøte på at det ofte er vanskelig å skille kryss fra avkjørsler. Vi forventer at syklistene skal opptre som bilister, men bruker svært få virkemidler for å hjelpe dem til å forstå og tolke omgivelsene, sier Anette Krekling og mener reglene bør endres eller tydeliggjøres med nye former for skilt og oppmerking.

Vegetasjon er det klart vanligste sikthinderet.

– Etter en ulykke blir det ofte ryddet opp på det aktuelle stedet. Men det er først når tar tak i egne systemer og rutiner for siktrydding at vi kan få bukt med dette problemet og virkelig forebygge ulykker, understreker Schau.