Norges mest fornøyde kjøpere av nyproduserte boliger befinner seg i Heggedal i Asker. Der har JM bygget 107 leiligheter i prosjektet Heggeodden som fikk 89 av 100 poeng i kundeundersøkelsen. (Foto: Thierry Gschwind)

Dobbeltseier for JM Norge

Boligkjøpernes tilbakemeldinger er fasiten når Prognosesenteret kårer beste boligprosjekt og beste boligutbygger i Norge. Med årets dobbeltseier ble JM første aktør som har vunnet begge prisene samme år.

- Dette er veldig moro, og noe vi har jobbet hardt og langsiktig for å oppnå. En JM-bolig skal være noe ekstra, og dagens dobbeltseier bekrefter at kundene er enige i det, sier direktør for markedskommunikasjon i JM, Kjell Kvarekvål.

Den årlige kåringen blant alle de store boligaktørene i Norge baserer seg på kundetilfredshet, og da disse tallene var klare viste det seg at Norges mest fornøyde kjøpere av nyproduserte boliger befinner seg i Heggedal i Asker.

Der har JM bygget 107 leiligheter i prosjektet Heggeodden som fikk 89 av 100 poeng i kundeundersøkelsen. Hele fire JM-prosjekter befant seg på topp-10-listen som ble offentliggjort i kåringen 18. mars.

- Det er veldig solide tall for flere av JMs prosjekter og 89 poeng for Heggeodden er virkelig imponerende, sier adm. dir. Bjørn Birkeland i Prognosesenteret

Også da årets boligutbygger skulle kåres trakk JM det lengste strået. Sammen med Backe Prosjekt og NCC Bolig oppnådde JM 76 poeng totalt, og sammen delte de seieren i kategorien som tar med alle resultater fra alle aktørenes prosjekter.

- Dette er første gang samme aktør har vunnet i begge klassene, men det er ikke overraskende all den tid det dreier seg om en aktør som JM som lenge har knivet i toppen i begge klasser, sier Birkeland i Prognosesenteret.

I Backe Prosjekt er de også svært fornøyde med tildelingen.

Administrerende direktør i Backe Prosjekt, Bjørn Tore Hagness.

– Vi ser på prisen som en anerkjennelse av det solide arbeidet som gjøres av alle involverte parter i prosjektene våre, sier administrerende direktør Bjørn Tore Hagness i Backe Prosjekt.

Hagness mener prisen er et viktig virkemiddel for å skjerpe aktørene i byggenæringen.

- Prosjektutvikling er krevende arbeid, og vi må holde en god dialog med kommuner, naboer og andre berørte. Da er det fint å få bekreftet at kundene, enten de er private investorer eller kommuner, mener vi opptrer på en ryddig og profesjonell måte. De gangene vi har prosjekter som ikke går like bra gjør vi alt vi kan for å rette opp, og vi håper at denne prisen er med på å bygge opp om vår tillit til også disse kundene.

Kvalitetsleder Anne Irene Enge (t.h.) mottar EAT-prisen for Nordbohus (foto: Prognosesenteret).

 Nordbohus gikk til topps i EAT-markedet med en kundetilfredshet (KTI) på 75. 

− Dette har vi jobbet målrettet med i mange år og vi er veldig stolte av å bli belønnet med en slik pris i dag. Dette viser at strukturert og målbevisst arbeid mot god kundehåndtering gir resultatet, sier Anne Irene Enge, kvalitetsleder i Nordbohus.