Comfort Hotel Xpress

Comfort Hotel Xpress

Sted: Oslo

Prosjekttype/bruk:
Nybygg og rehab

Entreprisekostnad eks mva:
55 millioner kroner

Bruttoareal: 4.700 kvm

Byggherre: Wenaasgruppen

Totalentreprenør og arkitekt: Seltor Øst

Teknisk entreprenør:
AF Energi og Miljøteknikk

Rådgivere: RIB: Rambøll Norge - RIBr: Skansen Consult

Underentreprenører og leverandører: Fundamentering: HoltRisa - Ferdigbetong: Unicon - Armeringsstål: Celsa Steel Service - Betongelementer: Loe Betongelementer - Gulvsparkling: Hæhre Gulvstøp - Taktekking: Protan Tak - Aluminiumsfasader og beslagsarbeider: Franke Onsrud - Ståltrapper og rekkverk: FerroZink Trondheim - Himlinger i korridorer: Asker Innredning - Maler: Mortensson Måleri - Teppeleveranse: Egetepper Norge - Teppelegging: Tepper og gulvbelegg - Baderomskabiner: Norac - Rørlegger: Ottesen og Karlsen - Elektro: El Installasjon Lillehammer - Ventilasjon: AF Energi og Miljøteknikk - Lås og beslag: Lås og Prosjekt - Ståldører: Robust ståldører - Innerdører: Nordic Dørfabrikker - Mottak byggavfall: Veolia

Betongvegger. Graffiti. Ansatte (kalt stage crew) i t-skjorter og dongeri. Flipperspill og foosball i lobbyen. Dokkingstasjoner for iPod på rommene. Comfort Hotel Xpress i Møllergata/Mariboesgate er Oslos råeste hotell.

De ansatte, jeg mener stage crewet, får fri dagen etter at favorittbandet deres har spilt i Oslo.

55 millioner kroner
Seltor Øst AS har både tegnet og bygget hotellet. Bygget består av en ny del på 2.500 kvadratmeter og en rehabilitert del på 2.200 kvadrat-meter. Tiltakshaver er Wenaasgruppen AS, mens Choice-kjeden leier hotellbygget. Nybygget er oppført i totalentreprise, mens rehabiliteringen har skjedd etter regning. Samlet kontraktssum er 55 millioner kroner eks mva. Byggestart var i 1. februar 2010. Comfort Hotel Xpress åpnet 9. januar i år.

Hotellet har 181 rom. 95 ligger i den nye delen i Mariboesgate 2B. den rehabiliterte delen i Møllergata 26 rommer 86 rom. Det er lagt opp til stor grad av selvbetjening for gjestene, noe som holder romprisen nede. Rimeligste rom koster til tider 299 kroner per døgn.

Radonsikret
Prosjektleder Tor Furunes i Seltor Øst forteller at det er alunskifer i grunnen under hotellet.

– Siden alunskifer gir fra seg radongass var det nødvendig å sikre hele grunnen med sprøytemembran av bitumen. Under den nye delen har vi satt ned cirka 40 stålkjernepeler til fast fjell, det vil si at de er åtte til 12 meter lange.

Sett fra luften har hotellbygget hesteskoform. Den nye delen har bærende konstruksjon av plasstøpt betong under bakkenivå og stålsøyler, stålbjelker og hulldekker over bakkenivå. Den eksisterende delen har bærekonstruksjon av plasstøpt betong. Taket består av hulldekker som er isolert med mineralull og tekket med papp. Den nye delen har isolerte klimavegger i gips og kledning med aluminium og Cemberit-plater.

Tepper og parkett
Hotellrommene i den nye delen har tepper på gulv, vegger i gips og stålstender og faste himlinger i gips. Badene er levert som ferdige baderomskabiner i stål og gips. I korridorene er det tepper på gulvene og systemhimlinger. I den eksisterende delen er det parkett og faste himlinger på hotellrommene og tepper og systemhimlinger i korridorene. Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. Vinduene er i aluminiumsbeslått treverk. Fasadematerialene er tilnærmet vedlikeholdsfrie. Hele hotellet har universell utforming.

Hotellet har vannbåren oppvarming med radiatorer, basert på fjernvarme. Det er 35 cm isolasjon i taket og 25 cm i veggene i den nye delen. Vinduene har en U-verdi på 1,0. Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning. Bygget har SD-anlegg og er fullsprinklet.

Trang tomt
Tor Furunes forteller at den trange tomten med liten riggplass var største utfordring.

– Vi måtte heise alle byggematerialer inn i bygget. Den første tiden hadde vi en tårnkran stående inne i byggegropen på spesielle fundamenter. Etter at den ble fjernet brukte vi materialheiser. Totalt har 70 personer vært med på å bygge hotellet. Arbeidene har skjedd uten skader med fravær. Sorteringsgraden for bygg avfall var 77 prosent. Vi tar med oss nyttig kompetanse om logistikk og om tiltak i grunnen fra Comfort Hotel Xpress.

Sivilarkitekt John Moneta i Seltor Øst sier at den største utfordringen i prosjektet var å skape en ny fasade bak den bevaringsverdige kirkefasaden som ligger foran hotellet. – Hotellfasaden har fått et moderne og behersket uttrykk, som står i respektfull kontrast til kirken. I tillegg valgte vi en visuell bevegelse på fasadene i en indre lysgård gjennom å bruke et grafisk retroinspirert mønster av tofargede fasadeplater. Innvendig har hovedutfordringen vært å få til en god og rasjonell romløsning på minimal plass. Seltor Gruppen fortsetter å bygge opp sin designfaglige kompetanse og styrke sin utviklingsavdeling.

Tekst og foto: Ole Harald Dale