Comfort Hotel Xpress Tromsø

15. oktober åpnet Petter Stordalen et nytt hotell i Tromsø – det andre på et halvt år. Denne gangen var det lavprishotellet Comfort Hotel Xpress – i skarp kontrast til The Edge som åpnet 1. mai.

Fakta

Sted: Tromsø

Prosjekttype: Hotell - 192 rom

Bruttoareal: 5.800 kvm

Byggherre: Tromsø Hotelleiendom, 50 prosent Realinvest og 50 prosent Nordic Choice.

Leietaker: Nordic Choice Hospitality Group

Prosjektledelse: Optiman

Totalentreprenør: Consto

Arkitekt: Multiconsult

Rådgivere: RiB: Multiconsult l RIE: Bravida l RIV: Nord-Klima l RIBr: Total Brannsikring l RIRør: Reidar Skagseth

Underentreprenører/leverandører: Utomhus: A. Markussen l Betong-elementrer: Jaro l Taktekking: Protan Tak l Parkett. ABS Parkettgruppen l Branntetting: Firesafe l Gulv: Granab l Heis: Kone l Lås og beslag: Låse-smeden l Maling og belegg: Edvardsson l Flis: Mur & Flis l Badekabiner: Contech l Glassfasade: Skonto Entreprises l Systemhimlinger: Troms Byggmontering l Rekkverk: Tromsø Stålindustri

Hotellet er eid av Tromsø Hotelleiendom, hvor Realinvest og Nordic Choice eier 50 prosent hver.

– Consto har utviklet hele prosjektet sammen med arkitekt Louis Lunde i Multiconsult, som har tegnet bygget i utviklingsfasen med god forståelse for viktigheten av å lage rasjonelle løsninger. Det gjør at det blir rasjonelt å bygge til en ok pris. En av utfordringene var å få prosjektet realisert til en stipulert målpris. Det klarte vi med et effektivt byggeri. Alle spennvidder er utnyttet. Kostnadene redusert med rette føringer på tekniske anlegg og laster fra toppen og rett ned, med et enkelt og systematisk statisk system, forteller prosjektleder Kjetil Grue i Consto.

Utgangspunktet var en anbudskonkurranse for hele kvartalet inkludert et kjøpe-senter som Consto vant. Etter flere runder med alternative løsninger, ble tomta skilt ut til hotell med et eget selskap og med formål å bygge et så effektivt som mulig.

Logistikkjobb fra A til Å
På en trang hjørnetomt i sentrum i en av byens travleste gater har det vært en krevende logistikkjobb.

– Alle leveranser måtte planlegges, komme til rett tid og heises rett på plass. Vi hadde ingen riggplass rundt tomten, og har stått tidvis i Grønnegata med mobilkran, da råbygget ble oppført, etter tillatelse av Tromsø kommune. Alle leveranser og alt som ble tilført byggeplassen som for eksempel de 192 prefabrikkerte badene er heist inn. Hver etasje ble klargjort til flere trailerlass med bad som ble satt på plass i løpet av to dager. Etasje for etasje. Fremdriften måtte følges veldig nøye, slik at alt var klart når leveransene kom, sier Grue.

Uforutsett forurensing
Byggestarten ble litt utsatt noen måneder, og den tiden brukte Grue og anleggsleder Runar Kiil til henholdsvis prosjektering og planlegging.

– Sånn sett hadde vi god tid før vi startet fysisk på byggeplassen. Et eksisterende bygg ble revet i mai i fjor før byggestart. Uforutsett forurensing i grunnen som ikke var kartlagt på forhånd, måtte tas ut og kjøres til deponi. Det gikk rimelig mange lastebiler i døgnet tur/retur deponiet. 20 biler i døgnet på det meste, sier Kiil.

– Noe av grepet er å planlegge litt slakk på aktivitetene, slik at man har mulighet for en plan B, påpeker Grue:

– I huset som ble revet sto det en trafo som midlertidig ble satt ut på gata, mens vi bygget og installerte traforommet og fikk alt på plass. Den sørger for strømforsyning til flere bygninger rundt om kring i kvartalet. Dette måtte gjøres i riktig rekkefølge. God planlegging og god oppfølging i alle prosesser er nøkkelen til suksess i alle prosjekter, konstaterer han.

– Vi hadde en målsetting om at bygget skulle være tett til juleferien, og den klarte vi. Det er en milepel som er kjempeviktig for å kunne starte arbeidene innvendig, legger Grue til.

Lavprishotell
Choice har egen spesifikasjon på forskjellige typer hoteller.

– Vi har tatt utgangspunkt i en Choice-spesifikasjon som har blitt forenklet til denne typen budget-hotell. Til å være et lavprishotell er kvaliteten på bygget meget god. Vi har blant annet tetthetsmålt og ligger langt bedre an enn kravene i Byggeforskriften. Kravet er maks. 1,5 luftvekslinger pr. time mens vi målte til 0,4. Mellom hotellrommene er det lydklasse B og gode konstruksjoner med hensyn på lyd, sier Grue.

Totalt er det 192 rom fordelt på 112 dobbeltrom, 61 enkeltrom og 19 handicaprom fordelt på 5.800 kvm.

Fasadekrav
– Det var krav i reguleringsprosessen at fasaden skulle brytes opp, slik at den ikke ble en massiv vegg. Løsningen med inntrekte felt og kledning med Steni Color var til slutt det alternativ som kommunen godkjente. En forholdsvis påkostet fasade, men det var et krav at fasaden skulle se ordentlig ut, og vi er meget fornøyd med den, sier Grue.