CCCC er prekvalifisert til å bygge tre flyplasser på Grønland. Kalaallit Airports AS ble stiftet av Grønlands Selvstyre i 2016, og målet er bygge, eie og drive lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq. Illustrasjon: Kalaallit Airports

CCCC vil bygge flyplasser på Grønland – skaper reaksjoner i Danmark

China Communcations Construction Company, som det siste året har hatt en storoffensiv mot Norge, vil bygge flyplasser på Grønland. Det skaper reaksjoner i Danmark.

CCCC er allerede prekvalifisert i Nye Veier-konkurransen om å bygge ny E39 mellom Kristiansand og Mandal, og som Byggeindustrien omtalte fredag, stilte de i forrige uke mannsterke opp på en tilbudsbefaring for E16 Eggemoen-Olum.

Kinesiske CCCC var på besøk hos Statens vegvesen to ganger i fjor, og var også på en rundreise med byggherren på flere norske anlegg på Vestlandet. Foto: Statens vegvesen

Entreprenøren har også vært i flere møter med både Statens vegvesen og var også på en rundreise med norske veimyndigheter i fjor sommer, og møtte også daværende næringsminister Monica Mæland og statsminister Erna Solberg under en mottakelse i Kina i fjor vår.

Men Norge er altså ikke det eneste markedet CCCC snuser på i nord.

Nylig ble den kinesiske entreprenøren prekvalifisert til å kunne by på tre store flyplasskontrakter på Grønland som har en samlet verdi på knappe fire milliarder danske kroner.

Reaksjoner

Det er ifølge Finans.dk første gang at et kinesisk selskap har fått anledning til å konkurrere om store byggekontrakter på Grønland.

Det har skapt reaksjoner i Danmark – både politisk og blant entreprenørene. 

Regjeringen avviste i slutten av mars saker i danske medier om at de skal ha advart mot kinesiske entreprenører på Grønland.

Dansk Folkeparti har dog vært tydelige på at de vil at kineserne skal utelukkes fra konkurransen.

I bransjen er de også skeptiske. Entreprenørene Aarsleff og Munck Gruppen – som er blant de seks selskapene som er prekvalifisert – frykter at konkurransen ikke vil skje på like vilkår.

– Vi er betenkte og stiller spørsmål ved om vi kommer til å konkurrere på like vilkår. Vi har sett eksempler i blant annet Afrika, hvor det ikke har vært like vilkår, sier administrerende direktør Ebbe M. Iversen i Aarsleff til avisen Finans.dk.

- Ikke nødvendigvis uskyldig

Til samme avis sier lektor ved Forsvarsakademiet, Jon Rahbek-Clemmensen, at man bør være på vakt.

– Kinesiske investeringer er ikke nødvendigvis helt uskyldige, men kan ha et større utenrikspolitisk formål. Hvis kineserne har en politisk strategisk tilgang, er det et incitament til å gi tilbud som undergraver konkurransen og ikke er fullt lønnsomt, sier Rahbek-Clemmensen til Finans.dk.

Beredskap og sikkerhet har også vært et av punktene Senterpartiet her hjemme i Norge har brakt på banen når de har ytret sin skepsis mot kinesiske veibyggere i Norge.

– Sikkerhet og beredskap er en problemstilling regjeringen må ta på største alvor når de inviterer kinesiske veibyggere inn i Norge. Spørsmålet er hvorvidt regjeringen har gjort seg tanker rundt disse spørsmålene. Har de ikke det, er det alvorlig, sa leder av næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp), til Byggeindustrien i desember.

Flere andre utenlandske

I tillegg til de danske entreprenørene og den kinesiske entreprenøren, er en nederlandsk, en kanadisk og en islandsk entreprenør prekvalifisert i flyplasskonkurransen på Grønland.