Byggenæringen har vært gjennom en enorm utvikling de siste årene. Nye utfordringer med stadig større grad av internasjonalisering, stadig skarpere konkurranse med press på priser og rask gjennomføring – gjør at det er tøffe krav som møter den utførende delen av næringen.
Det skal være vanskelig å lykkes - men de senere årene har det også vært slik at konkurransen ikke er slik den burde være. Noen velger å ta snarveier og kommer for ofte unna med dette. Derfor er det ekstremt viktig at man i tiden fremover i enda større grad enn frem til nå klarer å sikre en fair og bærekraftig konkurranse i byggenæringen – en konkurranse som bygger opp under de seriøse kreftene i næringen. Man må klare å heie frem de som ønsker å skape og gjennomføre prosjekter i tillegg til å bygge en virksomhet som gir noe tilbake til samfunnet.
Fredag arrangerer Byggenæringens Landsforening (BNL) sin generalforsamling. I fjor vedtok foreningen en ny strategi som sa at man skal ta utgangspunkt i den norske modellen, som blant annet omhandler lønns- og arbeidsvilkår, bruk av fast ansatte og en høy organisasjonsgrad. Det siste året viser at BNL har klart å lykkes med flere av sine målsetninger. Hovedmålet med strategien er å sikre en byggenæring som bygger på kompetanse og seriøsitet. Denne oppgaven er ikke så enkel å iverksette som man kanskje i utgangspunktet skulle ønske eller tro. Det er flere ulike pressgrupper – og for mange som ser muligheter i å berike seg på at markedet ikke er så transparent som det burde – og som ønsker å dra nytte av elementer i næringen som ikke opererer på riktig side av lover og regler.
Skal man klare å skape en byggenæring som i størst mulig grad lykkes med å skape gode konkurransevilkår – må man i langt større grad se til at man får et arbeidsliv og en arbeidslivspolitikk som fremmer de seriøse aktørene - og bygger opp under seriøsitet og bruk av kompetente fagfolk. For å lykkes med dette arbeidet er det selvsagt helt avgjørende at offentlige myndigheter i langt større grad makter å legge til rette for, og ikke minst selv gjennom sin innkjøpskompetanse, ser til at nettopp dette skjer. Et fremoverlent regelverk som i større grad favoriserer de seriøse aktørene må på plass – og dette gjør de best ved selv å sette de riktige kravene i sin innkjøpspolitikk. I klartekst betyr dette mer fokus på kvalitet og mindre fokus på pris når man skal kåre vinnerne i konkurransene.
I tillegg må byggenæringen selv også ta sitt ansvar rundt denne store oppgaven. Man kan ikke forvente at alt legges til rette av andre - hver enkelt virksomhet må gå i seg selv og se til at man velger samarbeidspartnere man kan stå til rette for i alle situasjoner – og selv i enda større grad være med på å bidra til å bygge opp under bruk av kompetanse og kvalitet. Pris må fortsatt være en meget viktig faktor - men ikke det som avgjør absolutt alt.
Skal byggenæringen selv, og Norge som samfunn, lykkes med denne jobben må alle dra i samme retning - og ikke minst være innstilt på å gjøre en jobb som vil kreve endringer og en omstilling av tankesettet. Jobben er i utgangspunktet ikke altfor komplisert, men det vil kreve mye av alle involverte aktører.
- Nøkkelord
- Leder