Petter Eiken og Ingrid Dahl Hovland i Bygg 21.

Bygg21 inntar sosiale medier

Bygg21 drar i gang en offensiv på sosiale medier, og Byggedagene i Oslo 3. april markerer at arbeidet med å øke produktiviteten og kvaliteten i norsk byggenæring skal skje på sosiale medier.

- I september skal vi legge frem nasjonale strategier for byggenæringen, og deretter skal vi sette strategiene ut i live. Vi er avhengig av at næringen selv bidrar, og for å nå flest mulig på kort tid åpner vi nå for dialog i digitale rom på Twitter og LinkedIn, sier styreleder i Bygg21 Petter Eiken i en pressemelding.

Eiken er til daglig administrerende direktør i Rom Eiendom.

Bygg21 er den første 21-satsningen i Norge som tar digitale grep for økt deltagelse fra næringen. Med den nyåpnete Twitter-profilen @bygg21 og tre faggrupper for hvert av innsatsområdene FoU og innovasjon, utdanning og kompetanse og formidling av kunnskap og erfaringerLinkedIn, håper Bygg21 at mange tar den digitale bølgen.

- Nettverk på digitale arenaer er viktig for at næringen kan dele erfaringer fra byggeprosjekter. Slik kan vi sammen utvikle innovative løsninger for morgendagens nybygg, sier Eiken.

Hyller digital deltagelse

Før Byggedagene 3. april skal Bygg21 stille fem spørsmål direkte til aktører i næringen på Twitter.

- Vi vil hylle aktører som ønsker å løfte byggenæringen i Norge. Innspill som kommer både før og etter byggedagene skal danne grunnlag for strategiarbeidet som overleveres til Kommunal- og moderniseringsdepartementet i september. Aktørene skal oppleve at deltagelsen får reell verdi, sier Eiken.

Bygg21 etterlyser innspill til hvordan man kan sikre god formidling av kunnskap og erfaringer, et godt samarbeid på tvers av bransjene og kompetanseutvikling i den norske byggenæringen.

Utradisjonell tilnærming

Bygg21 har siden oppstart i 2013 invitert til meningsutveksling med næringen. I januar og februar deltok 70 personer på tvers av fag og institusjoner på to rådssamlinger til Bygg21, hvor målet var å få innspill til utvikling av en felles bransjestrategi for byggenæringen.

- Gjennom bedre samarbeid i næringen skal vi styrke norsk byggenærings konkurransekraft, sier Ingrid Dahl Hovland, adm.dir. i Spenncon og nestleder i styret for i Bygg21.

I webundersøkelser gjennomført av Bygg21 har over 70 prosent av respondentene svart at det er et stort potensiale for økt effektivitet i næringen dersom man prosjekterer ferdig før byggestart. Mens hele 90 prosent er enige i at godt samspill på byggeplass er den vanligste forskjellen på gode og dårlige byggeprosjekter.

- Det er et stort potensial for forbedring i byggenæringen, og vi er mange som ønsker en endring, avslutter Hovland.