Birger N. Haug Gardermoen

Anleggsleder Knut Reidar Bjørnerud i Asker Entreprenør AS.Daglig leder Anders Lund hos Birger N. Haug Gardermoen.

Asker Entreprenør AS har satt opp et av Norges største bilbygg på Gardermoen.

Fakta

Sted: Gardermoen

Prosjekttype: Bilbygg

Byggherre: Bransjesenteret Gardermoen AS

Prosjekt- og byggeledelse, koordinator utførelse: WSP Norge

Totalentreprenør: Asker Entreprenør

BTA: 9.000 kvadratmeter

Arkitekt: Arkitektene Astrup og Hellern

Rådgivere: RIE for BH: Norconsult l RIB: Bright Råd-
givende ingeniører Bygg l RIV vent: Structor l RIE og RIVA: MOE Rådgivende Ingeniører l RIV (utvendig VA) MOE Rådgivende Ingeniører l RIG: Albert Ølnes l RIByfy og energiberegninger: EM-Teknikk l RIBR: Fokus Rådgivning

Underentreprenører og leverandører: Betonggulv: Tiller Vimek l Grunn og utomhus: Jahr Transport l Råbygg/prefab betong: Contiga l Fasadeentreprenør: Borg Bygg l Fasadeleverandør: Paroc Panel System l Glassfasade: Profilteam l Solskjerming: Lunex l Elektro: Fetsund Elektro l Ventilasjon: Energima l Rørlegger: Bravida Rør Lillestrøm l Automatikk: SRO l Heis: Orona l Epoxyarbeider: Epoxycon l Mur, puss og flis: Murmester Stryken & Gudbrandsen l Innvendige gipsvegger: Gipsplatemontasje l Himling og innvendige glassvegger: Arne Himling l Taktekking: Rune Edvardsen l Maling og belegg: ATG l Tre- og ståldører: Daloc l Porter: Windsor l Trapper og rekkverk: Jotne Ankers l Lås og beslag: Lås & Sikring l Blikkenslager: Sigurd Fossli l Kjøkken: Studio Sigdal Lørenskog l Dusjvegger og speil: Okside l Skrapematte: Matteleverandøren

Bygget har tre plan og rommer totalt 9.000 kvadratmeter med salgshaller, verksted, vaskehaller, delelager, kjørerampe, såkalt spotrep-avdeling, kontorer, spiserom, garderobe og toalettanlegg samt heis og trapper.

– Vi har også forberedt for betydelig utvidelse av bygget på vestsiden, sier anleggsleder Knut Reidar Bjørnerud i Asker Entreprenør AS til Byggeindustrien.

Stilren design

Det gedigne bilbygget virker likevel ikke så ruvende på industritomta mellom Jessheim og Gardermoen Lufthavn. Det er valgt en stilren design uten prangende detaljer. Rundt bygget er det etablert store parkeringsarealer.

– Vi begynte med skogsrens i området i fjor sommer, og selve byggingen startet i august i fjor. Området domineres av sand og jordmasser, så det har vært meget fine grunnforhold å bygge i. Bygget har betongfundamenter med støpt betongsåle, sier Bjørnerud.

Store glassflater

Bygget gir et solid og tiltalende, nærmest tidløst inntrykk. Det er brukt mye og store glassflater og Paroc-elementer i fasadene, og bygget er satt opp med prefabrikkerte betongsøyler og hulldekker.

– De bygningsmessige utfordringene har vært få, og det har også gått utmerket i forhold til tidsrammen vi har hatt. Til tross for en byggetid på bare et år, har vi også greid å avvikle ferietiden uten problemer, sier anleggslederen.

Salgslokalene er enkle, men lekre, med fliser på gulv. I bilhallene er gulvet dekket med Epoxy belegg, foruten nybilavdelingen som har fliser.

– Gjennomtenkt bygg

– Dette er et av de bedre prosjektene jeg har vært med på, og jeg vil betegne selve formen på bygget som realt. Byggherren har valgt et gjennomtenkt bygg med god logistikk i alle ledd. Jeg må også gi honnør til både byggherren og alle samarbeidspartnerne for et vel gjennomført prosjekt. Det har gått knirkefritt fra start til mål, sier Bjørnerud.

Forventer stor interesse

Daglig leder i Birger N. Haug Gardermoen, Anders Lund, er begeistret for nyetableringen.

– Dette er en helt ny avdeling for Birger N. Haug nord for Oslo. Fra før har vi en avdeling i Lillestrøm, som fortsatt vil være i drift, sier Lund.

Han forventer stor interesse for det nye bilbygget, og sier at de har etablert seg på Gardermoen på grunn av et stort trykk i markedet i dette området.

– Det er et veldig stort marked her. Og Birger N. Haug satser stort på bruktmarkedet med både et premiumsegment og et outletsegment. Derfor er nærheten til flyplassen viktig. I tillegg til avdelingen for nye biler, blir forretningen et samlingssentrum for selskapets bruktbilavdelinger i Oslo nord, sier Lund, og forteller at det til enhver tid vil bli rundt 200 bruktbiler i lokalene på Gardermoen.

– Nøkternt, men stilig

Han betegner bilbygget som ganske nøkternt, men samtidig rent og stilig.

– Vi har tenkt veldig mye på praktiske detaljer, og mange års erfaring med bilbygg har gjort at vi har valgt hensiktsmessige løsninger i bygget. For eksempel er ventilasjonsaggregatene gjemt inne i spiralen til kjørerampen, noe som har frigjort arealer på mellom 120 og 150 kvadratmeter. På alle måter er det tenkt på at det skal kjøres bil i hele bygget, sier Lund.

Han understreker at det har vært et veldig godt samarbeid med totalentreprenøren.

– Jeg må si at Asker Entreprenør har vært enestående hele veien fra byggestart, sier Lund.