Biltema Oppdal

Med åpningen av et splitter nytt varehus på Oppdal har Biltema nå 67 varehus omkring i Norge.

Fakta

Sted: Oppdal

Prosjekttype: Varehus

Størrelse: 6175,5 kvadratmeter

Byggherre: Biltema Real Estate Norway

Totalentreprenør: Consto Midt-Norge

Arkitekt, prosjekt- og byggeleder: ON Arkitekter og Ingeniører

Rådgivere: RIBfy: ON Arkitekter og Ingeniører l RIBr: BRAG l RIB, RIVA: Norconsult l RIG: Rambøll l RIV vent: Teknisk Ventilasjon l RIE: Nyvold Installasjon l RI rør: Res Teknikk

Underentreprenører og leverandører: Takentreprenør: Protan Entreprenør Trondheim l Ventilasjon: Teknisk Ventilasjon l Rørlegger: Kjells VVS l Elektro: Nyvold Installasjon l Prefab betong: Overhalla Betongbygg l Grunnarbeid: Oppdal Maskinkompani l Glassfasader: H-Fasader l Stikker: Nidaros Oppmåling

Men ifølge Thomas Steen-Gundersen, daglig leder for Biltema Real Estate Norge, har kjeden på ingen måte tenkt å gi seg med det. De neste ti årene er tanken å investere to milliarder kroner, og han sier også at målet er at etter hvert skal de fleste varehusene være selveide.

Mellom Trondheim i nord og Vinstra i sør, og med Molde og Kristiansund i vest har Oppdal på en måte vært en «hvit flekk» for varehuskjeden, som det nå blir slutt på etter at det nybygde varehuset åpner dørene 3. oktober.

– Vi føler oss så absolutt velkommen, sier Steen-Gundersen, som vi møter sammen med prosjektleder Henrik Blekken fra Consto Midt-Norge, mens elektrikere og rørleggere gjør klar de siste installasjonene.

Samtidig er erfarne medarbeidere fra andre av Biltemas varehus sammen med de som skal ha sitt arbeid på Oppdal i ferd med å sette på plass varene. En solid jobb med tanke på at sortimentet består av omkring 20.000 ulike produkter, og med trailere som så å si står i kø for å få levert alt.

– Oppdal var et spennende område for oss. Her er det vekst, og vi ser for oss at dette skal fortsette, sier han.

Han tilføyer at det på forhånd er vanskelig å si noe om hvor stor omsetning det kan forventes. Men med omkring 20 på lønningslista blir varehuset et godt bidrag til arbeidslivet på stedet, på samme måte som lokalsamfunnet har dratt nytte av arbeidet med nybygget.

– Det er bevisst politikk fra vår side å bruke lokale entreprenører, håndverkere og leverandører så mye som mulig, og det har vi vært opptatt av også her, sier han og anslår at det har minst 20 til 25 engasjert underveis.

Lokal entreprenør

Det er Consto Midt-Norge som har vært totalentreprenør gjennom sin lokale avdeling i Surnadal.

– Vi har også merket at det nye varehuset er et velkomment tilskudd, vi har møtt stor velvilje hele veien, sier Henrik Blekken, som har vært prosjektleder.

Han forteller at man så smått startet med arbeidet i desember 2019, på en tomt som da allerede var klargjort og ryddet. Oppdal er et sted der vinteren ofte kommer tidlig, og kan også være hard med snø, vind og kulde.

– Men jeg kan ikke si annet enn at vi hadde skikkelig flaks og fikk en god fremdrift. Vi var spent da vi skulle starte betongarbeidet vinterstid, men vi var heldige med vær, vind og temperatur. Tross alt var dette et bygg der vi skulle støpe gulvflate i betong 555 meter over havet, men gunstige værforhold bidro til at vi fikk god fremdrift i arbeidet med dette, sier han.

Etter planen

Også montasje av betongelementer kom i gang når det skulle, og gikk etter planen.

– Det som vi fikk av mindre problemer skyldtes mer koronaen som kom enn vinterværet, sier han.

Også da man nærmet seg påske var man heldig med været og fikk en varmebølge med flere dager da det var opp mot 20 varmegrader.

– Dermed fikk vi gjort unna brannmålinger på stål, og kunne tette alle de store glassfasadene permanent. Den gode fremdriften gjorde også at de tekniske fagene kunne komme i gang tidligere enn vi hadde planlagt, og nå i en hektisk sluttfase ser vi at det var nyttig, sier han.

Solide dimensjoner

Selve bygget er ført opp med slipte sandwichelementer i betong, og med betong SDT-elementer i taket. Henrik Blekken er også opptatt av de solide takelementene som måtte tilpasses til at Biltema bare ønsket en søylerad inne i forretningslokaler, som har en høyde på nesten ni meter.

– Det er snakk om enorme konstruksjoner på 26,50 meters lengde. De ble produsert av Overhalla Betongbygg, og bare å få fraktet dem hit til Oppdal var en solid utfordring, sier han.

Som de fleste andre nyere bygg for Biltema er det store vindusfelter i fasadene, levert av H-Fasader, og av glass med solskjerming og selvrensende flater. Kontorer og sosiale rom, som er tiltalende og godt utstyrt, er i stål med hulldekke og med trestendere omkring.

I taket er det hele plater med ikke-brennbar isolasjon. Varemottaket holder like høy kvalitet som selve forretningsdelen, med alle avfallscontainere og all avfallshåndtering innendørs. Postene til varemottaket er utstyrt med automatisk værtetting. Når trailerne som leverer varer rygger inntil blir beskyttelsen blåst rundt hele traileren. Det er også med på å spare energi.

Prosjektlederen forteller også at hele bygget varmes opp ved hjelp av jordvarme. For det formålet er det boret over 20 hull i bakken for å hente opp varme.

Mye omtanke og sikkerhet

Det er det lagt mye omtanke i både bygg og materialvalg. For eksempel er hele gulvflaten i butikkdelen belagt med 30 millimeter granitt, for øvrig levert fra Kina. I tillegg til å gi et godt inntrykk er dette både slitesterkt og lett å vedlikeholde. En annen detalj er at Biltema har valgt å bygge egne utsalg og lagerområder for kjemiske produkter.

– Disse er bygget slik at de tilfredsstiller mye strengere krav enn de myndighetene setter, for eksempel når det gjelder brannsikkerhet, sier Steen-Gundersen. Han viser frem at gulvet i denne delen av bygget ligger klart lavere enn i resten av bygget, blant annet for å forhindre at skadelige stoffer trenger ut i resten av butikken om det skulle bli lekkasje, og denne delen av bygget kan også stenges fullstendig fra resten.

Fornøyd med samarbeidet

Både byggherre og entreprenør er meget godt fornøyd med samarbeidet underveis og resultatet.

– Som entreprenør har det vært et svært interessant bygg å være med på. Det er et bygg der vi går ut med stolthetsfølelse når vi går ut etter å ha gjort jobben, og det har også vært med mange dyktige underentreprenører som har bidratt til at resultatet har blitt så bra, sier Blekken.

Han er også fornøyd med en byggherre som vet hva de vil, og som har klare krav og retningslinjer.

– Vi fikk en grei spesifikasjon fra Biltema over hva de ønsket, hvordan de tenker omkring miljø tvers igjennom, med gode beskrivelser på det meste. Men samtidig har vi også opplevd at de har vist oss tillit, der vi ikke har følt at de har ligget som en hauk over oss, sier han.

Også Steen-Gundersen roser samarbeidet med Consto.

– Alt de har levert har vært av veldig høy kvalitet, og vi har klart å løse det meste underveis. Om vi ser på endringsmeldinger, har vi vel ikke hatt noen bygg med færre endringsmeldinger enn her. Ser vi bort fra tilleggsbestillinger er det vel ingen ting, egentlig null endringsmeldinger, og det er meget bra, sier Steen-Gundersen.

Store planer

Biltema, som ble etablert i Linköping i 1963 og kom til Norge i 1983, er i dag en kjede med omkring 140 varehus i de fire nordiske landene. Av de 67 av disse om ligger omkring i Norge, eier Biltema 35, inklusiv det på Oppdal. Men Steen-Gundersen er klar på at planen er at alle nye varehus som kommer heretter skal være egeneid, og også at målet er at alle skal bli egeneide etter hvert.

– Med planer om å investere to milliarder gjennom de enste ti årene blir det en rekke nye varehus, og de skal vi eie selv, sier han.