Statens vegvesen har ikke funnet årsaken, skriver avisa GD (sak åpen for abonnenter).
– Den dårlige betongen har ikke noe å si for bæreevnen og styrken på E6-brua. Den er trygg. Det er betongkantene og rekkverket som har løsnet, sier byggeleder Sigurd Fossum i Statens vegvesen til GD.
Avisa skriver at svak betong kan være en av årsakene til at betongen løsner. Også vegsaltet kan være en medvirkende årsak.
– Skadene kommer ikke av påkjørsler eller andre forhold i trafikken. Mer kan vi ikke si foreløpig, sier byggeleder Fossum til GD.
I løpet av høsten skal BMO Entreprenør fra Kongsvinger reparere de ene kanten av brua, mens den andre kanten av brua blir reparert i løpet av våren 2020.
Reparasjonsarbeidet vil koste cirka fem millioner kroner for brua som ifølge GD ble ferdigstilt i 1983.
- Nøkkelord
- Bru
- Statens vegvesen
- Anlegg
- E6