Bane NOR skriver i e-posten at de blant annet ønsker å stoppe ryktespredning. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix

Bane NOR ville stoppe rykteflom om oppsigelser - sendte e-post med fullt navn og oppsigelsesgrunn til 62 personer

62 personer sto som mottakere av en e-post der to oppsagte Bane NOR-ansatte navngis av en Bane NOR-leder. I e-posten omtales også oppsigelsesgrunn i detalj. Bane NORs håndtering slaktes av både LO, Jernbaneforbundet og arbeidsrettsadvokat.

Den oppsiktsvekkende e-posten som Byggeindustrien har fått tilgang til, er sendt ut 25. april i år.

Både Bane NOR-ansatte og eksterne leverandører står på mottakerlisten. Begrunnelsen som brukes for utsendelsen, er at Bane NOR vil stoppe ryktespredning.

E-posten har tittelen «Informasjon til ansatte» i emnefeltet og innledes med følgende tekst:

«Bane NOR har gått til oppsigelse i prøvetid av to ansatte på … (navn på prosjekt journ. anm). De er nå i oppsigelsestid. På bakgrunn av at det i arbeidsmiljøet er spredt usanne rykter om årsaken til disse oppsigelsene, med påfølgende snakk som skader arbeidsmiljøet, ser arbeidsgiver seg dessverre nødt til å informere om begrunnelsene for at arbeidsgiver måtte avslutte disse to arbeidsforholdene».

Deretter blir de to oppsagte medarbeiderne omtalt med fullt navn samtidig som Bane NOR beskriver i detalj hvorfor de to ble sagt opp. Bane NOR legger også frem alvorlige beskyldninger som står uimotsagt.

E-posten avsluttes med en sterk oppfordring til de andre ansatte på prosjektet om at oppsigelsene ikke skal snakkes om:

«Arbeidsgiver forventer nå at alle ansatte overholder sin plikt til å bidra til et godt arbeidsmiljø ved å forholde seg lojalt til de beslutningene som er tatt, og avstå fra ytterligere spekulasjoner og snakk omkring disse sakene.»

Bane NOR beklager

Byggeindustrien har bedt om et intervju med konsernsjef Gorm Frimannslund om saken, men Bane NOR har i stedet sendt et svar på våre spørsmål på e-post.

Der legger de seg flate og beklager de utsendelsen av e-posten.

- Eposten ble sendt for å stoppe en økende rykteflom i prosjektet men i ettertid er det lett å se at både format og ordlyd var uheldig. Vi beklager derfor at eposten ble sendt, skriver konserdirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Torild Lid Uribarri i en e-post til Byggeindustrien.

Svaret fra Bane NOR kan leses i sin helhet nederst i saken.

Byggeindustrien har vært i kontakt med de to personene som er omtalt i e-posten, men de ønsker ikke å kommentere saken. Den ene har inngått forlik med sin tidligere arbeidsgiver, mens den andre fortsatt er i prosess med Bane NOR.

LO: Langt over grensen

LO-advokat Lornts Nagelhus reagerer på e-posten Bane NOR sendte ut. Foto: LO

LO-advokat, Lornts Nagelhus, som representerer den ene av de to, mener Bane NOR har trådt langt over grensen for hva som er akseptabelt å sende ut av personopplysninger.

– Det er helt uforståelig at en profesjonell arbeidsgiver kan sende ut sensitive og unyanserte opplysninger til et stort antall mennesker på den måten de har gjort her. Dette har vært en stor belastning for de omtalte arbeidstakerne, og vi mener derfor at arbeidsgiveren har et stort ansvar for å gjenopprette den skaden som er påført de to. Innholdet i e-posten representerer et klart brudd på både personvernlovgivning og arbeidsgivers lojalitetsplikt, sier LO-advokat Lornts Nagelhus til Byggeindustrien.

– Bommet kraftig hvis målet var å stoppe ryktespredning

Han reagerer også på at Bane NOR ikke har lagt inn informasjon til mottakerne om at innholdet ikke skal videresendes eller spres.

– Jeg tolker ikke noe av det som står i e-posten dithen at innholdet må holdes konfidensielt. Dersom målet var å unngå ryktespredning, og å legge saken død, så har de bommet kraftig ved å sende ut en slik e-post, mener Nagelhus.

– Hva vil din klient gjøre videre med saken?

– Vi har vært i dialog med Bane NOR siden før sommeren, og har rettet en anmodning om at de skal drive skadebegrensning og få gjenopprettet den skaden som allerede er påført arbeidstakerne. Noe mer konkret enn det, ønsker jeg ikke å være nå, sier Nagelhus og legger til:

– Men jeg tror alle ønsker et arbeidsliv uten denne type kommunikasjon. Det må være lærdommen her.

Jernbaneforbundet: Aldri opplevd lignende

Tor Egil Pålerud i Norsk Jernbaneforbund har aldri opplevd en lignende sak. Foto: njf.no

Norsk Jernbaneforbund er i likhet med LO-advokaten svært kritisk til saken.

– Vi har aldri opplevd noe lignende som dette, og synes det er svært kritikkverdig at Bane NOR valgte å sende ut detaljert bakgrunn om oppsigelsene til to navngitte personer, sier forbundssekretær Tor Egil Pålerud i Jernbaneforbundet.

Han bekrefter at den ene av to navngitte personene har inngått et forlik med Bane NOR som er unntatt offentlighet, mens den andre saken fortsatt ikke er avsluttet.

– Begge to har fått seg ny jobb, og det er ikke selve oppsigelsene som har vært en sak for oss. Den største bekymringen har vært at personlige opplysninger er spredt til 62 personer med den spredningsrisikoen det innebærer. Vi fryktet også at mailen kunne ødelegge mulighetene for dem å få seg en ny jobb, sier Pålerud.

Arbeidsrettsadvokat: Klart overtramp

Arbeidsrettsadvokat i SANDS, Henning M. Heitmann, mener innholdet er et klart overtramp mot de to oppsagte. Foto: sands.no

Arbeidsrettsadvokat i SANDS, Henning M. Heitmann, mener innholdet som er sendt ut i e-posten er et klart overtramp mot de to tidligere Bane NOR-ansatte.

– Jeg har ikke lest selve e-posten, men fått den referert. Jeg trodde først det måtte ha skjedd ved en feil, men informasjonen om innholdet kan tyde på at det har skjedd med fullt overlegg, sier Heitmann til Byggeindustrien.

Han beskriver kommunikasjonen fra arbeidsgivers side som «helt uvanlig»

– Det er i utgangspunktet anse som et klart overtramp mot de oppsagte. Arbeidsgiver har en lojalitetsplikt også overfor ansatte som er sagt opp, og de må ha et klart samtykke fra den enkelte før en slik kommunikasjon gjøres. Uten at det er gitt samtykke, er dette klart brudd på både lojalitetsplikten og personvernet for den enkelte som omtales negativt, og det er kanskje også straffbar eller erstatningspliktig ærekrenkelse. Jeg kan vanskelig tenke meg noen legitime grunner til å gå frem på en slik måte, sier Heitmann.

Arbeidsrettsadvokaten sier Bane NOR kan bli erstatningsansvarlig overfor personer som blir dårlig omtalt, og at Datatilsynet også kan ilegge overtredelsesgebyrer og fastsette pålegg mot virksomheten av ulik karakter.

– Formelt sett kan handlingen også være grunnlag for straffansvar i form av bøter. Forøvrig er det negative organisasjonspsykologiske effekter av en slik kommunikasjon som er særlig nærliggende -dette er neppe egnet fremgangsmåte for å tiltrekke seg dyktige medarbeidere eller skape økt engasjement og oppslutning om ledelsen, sier Heitmann.

Heitmann mener Bane NORs avslutning av e-posten, der de forventer at de ansatte avstår fra å snakke ytterligere om saken, er uheldig.

– Det virker som arbeidsgiver tenker at en her skal statuere et eksempel, og skape et skinn av lojalitet og oppslutning gjennom å styre hva medarbeidere ikke skal snakke om. Dette er neppe hensiktsmessig fremgangsmåte hvis man ønsker seg reell respekt og lojal oppslutning fra medarbeiderne, sier Heitmann.

Bane NOR beklager e-post

Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt, Torild Lid Uribarri i Bane NOR. Arkivfoto: Morten Holm/NTB scanpix

I en e-post til Byggeindustrien, beklager Bane NOR at det ble sendt ut personlig informasjon til 62 ansatte på et av statsforetakets utbyggingsprosjekter.

I mailen skriver Bane NORs konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Torild Lid Uribarri:

«Bane NOR er opptatt av å sikre at alle våre medarbeidere har et godt arbeidsmiljø, noe også arbeidsmiljøloven pålegger oss.

Som bygg.no kjenner til har Bane NOR hatt en sak der to personer, av ulike årsaker, ikke har fått videreført arbeidsforholdet sitt i Bane NOR etter endt prøvetid.

Det har dessverre blitt informert detaljert om dette i en epost til de 62 ansatte i utbyggingsprosjektet der de to jobbet.

I personalsaker gis det normalt ingen informasjon til kollegaer om hvorfor ansatte slutter. Det ville ha vært ønskelig om dette hadde blitt praktisert også i denne saken.

Eposten ble sendt for å stoppe en økende rykteflom i prosjektet men i ettertid er det lett å se at både format og ordlyd var uheldig. Vi beklager derfor at eposten ble sendt.

Konsernsjefen ble informert kort tid etter hendelsen og intern håndtering er gjennomført.»