Nye Veier får beholde veidelen av prosjektet.
– Vi står i en situasjon med stramme økonomiske rammer. Samtidig ser vi at fordelene ved å bygge jernbane og vei som et fellesprosjekt er lavere enn antatt og vi mener det er viktig å samle jernbanekompetansen. Derfor velger vi å føre Ringeriksbanen tilbake til Bane Nor slik at det kan vurderes opp mot andre jernbaneprosjekter. Samtidig velger vi å legge veidelen inn i Nye Veiers ordinære portefølje slik at de kan vurderes opp mot andre veiprosjekter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
I Bane Nor trekkes dette frem som en stor overraskelse.
Konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund. Foto Aksel Jermstad/Bane NOR
– Den store overraskelsen i budsjettforslaget er regjeringens ønske om å tilbakeføre jernbanedelen av Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, fra Nye Veier til Bane Nor. Vi benytter derfor anledningen til å ønske alle som jobber med jernbanedelen av Ringeriksbanen hjertelig velkommen tilbake til Bane NOR til neste år, sier Konsernsjef Gorm Frimannslund i en melding fra Bane Nor.