Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Ap frykter for store veikontrakter – vil åpne for samarbeid

Arbeiderpartiet uttrykker bekymring for at norske entreprenører ikke skal nå opp i kampen om de store veiprosjektene, og vil se på om det kan gjøres unntak i konkurranseloven som muliggjør samarbeid mellom flere aktører.

Fredag signerer Nye Veier en samhandlingskontrakt verdt rundt fire milliarder kroner med spanske Acciona Infrastructura for strekningen E6 Ranheim-Værnes. Kirsti Leirtrø, som er medlem av transportkomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet er bekymret for at norske entreprenører ikke skal nå opp i kampen om de store anleggsprosjektene.

Kirsti Leirtrø, Arbeiderpartiet. Foto: Stortinget

– Først og fremst er vi opptatt av at offentlige anskaffelser gir en merverdi i samfunnsoppdraget med gode lønns- og arbeidsvilkår og tariffavtaler. Vi må også styrke norske arbeidsplasser som gir lokal verdiskaping og sikre økt konkurranse og innovasjon, sier hun til Byggeindustrien.

Leirtrø forteller at maskinentreprenørene opplever at Konkurranseloven § 10 er til hinder for at små entreprenører kan samarbeide om større kontrakter i åpne anbud. Frykt for konsekvensene av samarbeid som kan tolkes som et brudd på konkurranselovverket har lenge vært et tema i byggenæringen. At Konkurransetilsynet heller ikke vil komme med forhåndsuttalelser har ført til at få har satset på samarbeid i jakten på de største prosjektene.

– Det kan bety at investeringer i vei og bane ikke gir norske arbeidsplasser og lokal verdiskaping. Jeg stilte derfor næringsministeren spørsmål om regjeringa var villig til å endre konkurranseloven slik at den ikke kommer i veien for dette målet. Det svarte ministeren, som den gang var Monica Mæland, nei til, forteller Arbeiderparti-politikeren.

– Vi i arbeiderpartiet jobber derfor nå med hvordan vi skal fremme et forslag om endringer i selve lovverket slik at flere mindre aktører innen bygg og anlegg i større grad kan samarbeide om større kontrakter uten å komme i strid med konkurranseloven. Dette kan for eksempel gjøres ved unntak i loven, legger hun til.

Leirtrø peker også på regjeringen, og ber dem legge føringer om kontraktenes størrelse.

– Vi mener at regjeringen burde vært mer på i forhold til de store kontraktene som Nye Veier lyser ut, og kanskje splitte de enda mer opp. Vi mener vi må være obs, og ta en offentlig debatt på konsekvensene. Nye Veier er jo en forholdsvis ny organisering som har sterke krav på seg til å få ned kostnader med en rask fremdrift. Vi må derfor også se på dette over tid. Vi har jo dårlig erfaring med byggingen av Follotunnelen av italienske Condotte, som også veibygging bør ta lærdom av, sier transportpolitikeren.

Hun understreker også at de ikke mener at Nye Veier i Trøndelag har gjort noe feil ved å gi prosjektet til et spansk selskap. Men tar dette opp fordi de er bekymret for utviklingen og konsekvensene for norske arbeidsplasser, og gjerne vil få i gang en diskusjon rundt dette.

PS! Acciona har med seg både den norske rådgiveren Multiconsult og den norske entreprenøren Leonhard Nilsen & Sønner på E6-prosjektet.