Anne Stine Johnson i Nye Veier og Helen Roth i VIA. Foto: Nye Veier
Anne Stine Johnson i Nye Veier og Helen Roth i VIA. Foto: Nye Veier

70 millioner til 17 samferdselsaktører – skal teste nye materialer i veibygging

Til sammen har 17 aktører innen samferdsel fått nær 70 millioner av Grønn plattform til prosjektet «Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging». De neste tre årene skal det rulles ut minst ti store piloter med nye og mer bærekraftige materialer og løsninger.

Sammen med 16 partnere som dekker verdikjeden fra infrastruktureiere og byggherrer til entreprenører, forskningsinstitutter og leverandører, har Nye Veier fått innvilget nesten 70 millioner kroner til å pilotere bruk av banebrytende teknologi og materialer som vil bidra til store kutt i klimagassutslippene i norsk og europeisk veibygging.

Det er Nye Veier som er prosjekteier, mens VIA er prosjektleder.

– Vi er svært stolte over tildelingen fra Grønn plattform. Det er et svært viktig prosjekt som vi nå har fått finansiering til å dra i gang, sier Helen Roth, leder for prosjektet og daglig leder i VIA i en pressemelding. 

Grønn plattform er et stort nasjonalt program som skal bidra til grønn omstilling fram mot et klimanøytralt samfunn i 2050. Satsingen er stor innenfor bygg og anlegg, samferdsel og infrastruktur.

– Da regjeringen i 2022 la på bordet én milliard kroner til støtteordningen Grønn plattform som et svar på EUs Green Deal, så øynet vi en stor mulighet, sier Roth.

– Man kan søke om støtte til store prosjekter med totalbudsjett på inntil 150 millioner kroner, hvor altså staten går inn og avlaster risikoen i den kritiske fasen for innovasjon, sier Roth i meldingen.

Dette er er noen av pilotprosjektene som er planlagt i prosjektperioden fram til 2025:

  • Rox Box – prefabrikkerte tekniske rom til tunnel, laget av resirkulert celleglass
  • Saferock – karbonnøytral geopolymer-betong, laget av biprodukter fra gruvedrift
  • Miljøvennlige asfaltdekker basert på gjenbruksmaterialer og alternative materialer

– Vi har gjennom dette prosjektet satt rammene for et forpliktende samarbeid mellom noen av de beste fagmiljøene i landet: NTNU, Sintef og Universitetet i Agder, Statens vegvesen med Vegdirektoratet, Nye Veier og framoverlente bedrifter, sier Roth.

Safterock er en av innovasjonsbedriftene i prosjektet «Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging».

– Grønn plattform-prosjektet sammen med Nye Veier er en unik mulighet hvor vi får teste og pilotere sammen med andre aktører i bransjen, sier administrerende direktør i Saferock, Espen Lea om satsingen.

Ifølge Espen Lea er risikoavlastning en utløsende faktor når Saferock skal nå fram til et internasjonalt marked. Produktet er en geopolymer-betong som utnytter biprodukter fra gruveindustrien for å redusere CO2-utstlippene med over 70 prosent sammenlignet med vanlig betong.

– Med støtten fra Grønn plattform kan vi pilotere hjemme i Norge, og så går vi utover grensene med produktet, sier Lea.

Prosjekteier for «Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging» er Nye Veier, ved Anne Stine Johnson, leder for Teknologi og fag. Hun mener dette prosjektet klarer å skape noe større enn summen av hver enkelt aktør og hver innovasjon.

– Grønn plattform prosjektet er et godt eksempel på hvordan vi ønsker å jobbe i årene som kommer. Dette samarbeidet er etter vårt syn unikt i norsk anleggsbransje. Klarer vi dette sammen, tar hele bransjen et stort steg i riktig retning på klimafeltet.

Aktørene bak «Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging»

Prosjektleder: VIA v/Helen Roth

Prosjekteier: Nye Veier v/Anne Stine Johnson

Byggherrer: Nye Veier og Statens vegvesen.

Industripartnere: Bertelsen & Garpestad, Eramet Norway, Foamrox, Future Materials Katapultsenter, Roxel Infra, Rygene-Smith & Thommesen, Saferock, Veidekke Industri, Velde Industri, Norconsult AS og Skanska Norge.

Forskningspartnere: NTNU, SINTEF og Universitetet i Agder.

Finansiering: Grønn plattform (68,5 MNOK) v/Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Siva.