OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen (E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt) Strekningen som skal bygges er markert i kartet med rød farge. Rød stiplet linjer markerer nye tunneler. Illustrasjon: Statens vegvesen.
OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen (E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt) Strekningen som skal bygges er markert i kartet med rød farge. Rød stiplet linjer markerer nye tunneler. Illustrasjon: Statens vegvesen.

50 entreprenører vurderer milliard-OPS i Nord-Norge

50 bedrifter har tatt ut konkurransegrunnlaget på gigantprosjektet E10 Hålogalandsveien som har en øvre totalramme på 18,3 milliarder kroner.

Konkurransen om OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen (E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt) ble offentliggjort på selveste nasjonaldagen. Det sørget det automatiske publiseringssystemet i Ted og Doffin for. Nå er mer enn 50 bedrifter fra inn og utland interessert i storkontrakten, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

- Det er gledelig at så mange bedrifter har hentet ut grunnlaget for konkurransen fra vår anbudsportal (KGV) og sier prosjektleder, Reidar Johansen i meldingen.

På grunn av pandemien blir det ingen fysisk befaring. Men utbygger, Statens vegvesen, legger snart ut en digital tilbudskonferanse og en digital kartfortelling for potensielle leverandører. Begge blir tospråklig, norsk og engelsk.

- Vi tror den digitale fremstillingen av prosjektet vil friste. Dette er er ett av landets største og mest spennende vegprosjekt gjennom tidene. Det har store krav til miljøhensyn som også kan utløse solide bonuser for en dyktig entreprenør, sier Johansen.

Den som vil delta i konkurransen må ha meldt sin interesse i anbudsportalen (KGV) innen 1. september i år. Utbygger, Statens vegvesen, vil velge ut inn til tre selskap som blir forhåndsgodkjent (prekvalifisert) til å gi tilbud på oppdraget.

For å bli forhåndsgodkjent må selskapene vise at de økonomisk og organisatorisk er robuste nok til å finansiere og håndtere utbyggingen samt drifte veganlegget i 25 år.

Anskaffelsen vil bli gjennomført med forhandlinger der Statens vegvesen vil fastsette de endelige rammene for prosjektet. Det legges opp til at kontrakt inngås og byggingen kan starte i 2023. Byggetiden forventes å være på 6-7 år. Hålogalandsvegen kan da stå ferdig i 2029.

Investeringskostnadene for det nye veganlegget mellom Sortland, Kvæfjord, Tjeldsund, Lødingen og Harstad er kostnadsberegnet til om lag 9,3 milliarder kroner. Prosjektet skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid (OPS).

OPS-prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt omfatter:

  • Totalt 82 km tofelts veg, fordelt på 35 km ny veg i eksisterende trase, 27 km tunneler og 20 km veg i ny trase.
  • En rekke mindre konstruksjoner for å sikre veien mot flom, skred og rasfare.
  • Etablering av bl.a. kollektivtrafikktiltak, en stor rasteplass, døgnhvileplass, utfartsparkeringer, gang- og sykkelveger, samleveger for avlastet vegnett, tilkoplinger til eksisterende veg, nye kryssløsninger og sanering av private avkjørsler.