Store containere kommer hele tida til norske sjøhavner, og blir lastet over på vogntog eller vanlige tog for å fraktes til bestemmelsesstedet. Regelverket om bruk av kjøretøy, som er bundet av direktiver fra EU, sier at containere på over 45 fot er litt for lange til å fraktes på norske veger. Uttalelser fra EU-kommisjonen fra 2006 åpnet opp for at medlemsstatene kan tillate nasjonal transport direkte til og fra sjøtransport eller jernbane og frem til bestemmelsessted dersom medlemsstaten ønsker det.
- I 2006 kom nye tolkninger som foreløpig ikke er implementert i regelverket vårt, sier rådgiver Thomas Magnussen i Statens vegvesen. – Vi presiserer at i praksis har våre kontrollører latt disse vogntogene passere, og at det er først i det siste vi ser at 45 fots containere blir tatt i kontroll.
Rask reaksjon
Vogntogbransjen reagerte umiddelbart på praksisen, som for dem var uforståelig og ny.- Da vi forsto sammenhengen reagerte vi med en gang, fortsetter Magnussen. - Derfor gjør vi nå et generelt unntak og lar 45 fots containere bli fraktet i Norge og unntaket gjelder fram til vi får nedfelt dette i kjøretøyregelverket.
Det er gått ut brev til bransjeaktørene i dag med denne nyheten.
- Nøkkelord
- Transport / Bil