Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix

35 kilometer ny europavei ødelagt av telehiv

Vegvesenet skulle skifte ut gjennomrustne stikkrenner i Nord-Troms. Den nye veien ble oppført uten nødvendig frostsikring, og er allerede full av dumper og skarpe kanter.

Det skriver bladet Nordlys på sine nettsider onsdag.

Noen steder er dumpene i den nyutbedrede europaveistrekningen så dype at du risikerer å skade bilen selv om du bare holder halvparten av den farta som fartsgrensa angir, skriver Nordlys.

Sommeren 2012 ble mellom 60 og 70 stikkrenner mellom Alteidet og Sørstraumen i Nord–Troms gravd opp og erstattet med nye. Da man la veien på 70-tallet, valgte man å bruke stålrenner, og disse var i enkelte tilfeller helt gjennomrustne og sammenraste.

I 2012 startet Mesta jobben med å utbedre veien med Statens vegvesen som oppdragsgiver. De gamle stålrennene ble gravd opp, og nye betongrør lagt ned.

– Ikke som planlagt

Byggeleder Karl Martin Eriksen i Statens vegvesen vedgår overfor Nordlys at resultatet ikke ble helt som planlagt.

–Vi har ikke vært grundige nok, og det har dessverre oppstått ganske alvorlige skader på veien. Straks veien nå blir telefri starter vi arbeidet med å rette opp problemene, sier Eriksen til bladet.

Europaveien gjennom Kvænangen er ikke bygget som frostsikker vei. Det betyr at det er telefarlige masser i grunnen som beveger seg ved tele og tining.

Starter på nytt

– Når en slik stikkrenne skal byttes ut, må man grave opp selve veikroppen. Gamle rør blir fjernet, De nye rørene lagt ned, og massene man i utgangspunktet gravde opp, er brukt til overdekking. I utgangspunktet skulle det da ikke bli noen nivåforskjell på grunn av teleproblematikk. Her har det åpenbart ikke gått helt etter forutsetningene. I ettertid ser vi at ting burde vært gjort på en annen måte, sier Eriksen.

– Vi burde nok valgt en strategi med mer omfattende utkiling. Det handler om å grave opp veikroppen i 40–50 meters lengde på hver side av de nye stikkrennene. Da ville eventuelle ujevnheter bli utliknet over et større område, og vi hadde unngått de markerte humpene, sier Eriksen.

Eriksen utelukker å føre noen sak mot Mesta i forbindelse med veiprosjektet.

–Dette er noe Vegvesenet må ta på sin kappe. Vi har rett og slett ikke vært grundige nok når vi har utformet oppdraget, sier Eriksen.

Arbeidet med å utbedre de 60–70 stikkrennedumpene starter i sommer.