Yara har inngått en intensjonsavtale med råvareselskapet Trafigura om levering av ammoniakk som drivstoff til skip. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Yara har inngått en intensjonsavtale med råvareselskapet Trafigura om levering av ammoniakk som drivstoff til skip. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Yara inngår intensjonsavtale med internasjonal råvaregigant

Yara har inngått en avtale med Trafigura om utvikling og markedsføring av ammoniakk som rent drivstoff til skip.

De to selskapene vil også utforske muligheten for å samarbeide om infrastruktur for ren (grønn og blå) ammoniakk, samt markedsmuligheter, heter det i en pressemelding fra Yara.

Å redusere utslipp fra skipsfarten er en viktig del av kampen mot globale klimaendringer, og her kommer ammoniakk inn som et mulig alternativ til dagens drivstoff. Yara har tradisjonelt brukt ammoniakk til produksjon av kunstgjødsel, men ammoniakk inneholder også hydrogen og kan derfor være en alternativ energikilde innen skipsfarten når denne skal gå over til lav- eller nullutslipps maritimt drivstoff.

I intensjonsavtalen heter det at de to selskapene skal samarbeide ved at Yara vil levere ren ammoniakk til Trafiguras selskaper, utvikle felles prosjekter for bruk av ren ammoniakk som maritimt drivstoff og utvikle nye løsninger for ren ammoniakk, inkludert infrastruktur for maritimt drivstoff og markedsmuligheter.

– Å bygge verdikjeder for ren ammoniakk er avgjørende for å lette overgangen til nullutslippsdrivstoff ved å muliggjøre hydrogenøkonomien – ikke minst innen handel og distribusjon der både Yara og Trafigura har ledende posisjoner, sier Magnus Krogh Ankarstrand, sjef for Yara Clean Ammonia.

Yara-aksjen, som er den fjerde største aksjen på Oslo Børs, steg på børsen etter åpning mandag morgen, og er foreløpig dagens mest omsatte.

Ifølge E24 nærmer den seg et rekordhøyt nivå.