Foto: Kontraframe

Voss videregående skole vant international arkitekturpris

The Chicago Atheneaum og The European Centre for Architecture hedrer verdens beste arkitektur gjennom The International Architecture Awards.

I år ble Voss videregående skole trukket frem for sitt levende læremiljø og tette samspill med naturen. Skolen ble tegnet av Nordic Office of Architecture og AART architects.

Mer enn 100 prosjekter fra 31 land konkurrerte om prisen som utdeles for 12. året på rad. Norsk arkitektur var godt representert og Voss videregående skole vant prisen i kategorien ‘Schools and Universities’.

- Vi har latt oss inspirere av lokalområdet og skapt et funksjonelt bygg som spiller svært godt med omgivelsene, og som åpner for samspill på tvers av fag og alderstrinn, sier Hallgrimur Thor Sigurdsson, partner i Nordic - Office of Architecture i en pressemelding.

- Positive tilbakemeldinger fra lærere og elever er jo det viktigste for oss, men det er unektelig gøy å få en slik internasjonal annerkjennelse for prosjektet, fortsetter han.

Den 11.5000 kvadratmeter store skolen ligger i Voss og rommer 400 elever fordelt på seks yrkesfaglige linjer. Skolen viderefører den lokale tradisjonen med å bygge i tre, men henter også inspirasjon fra naturen. Bygningen strekker seg ut mod de naturskjønne omgivelsene, samtidig som et felles torg trekker landskapet dypt inn skolen.

- Det er en ære å bli anerkjent for en ambisiøs laginnsats – ikke minst når det gjelder arkitektur med det sosiale formålet om å stimulere unges lyst til å lære og vekke deres interesse for en yrkesrettet karriere. Et mål som vi med Voss videregående skole har omsatt til et lyst og levende læringsmiljø, hvor teori møter praksis og skolen møter den storslåtte norske naturen, sier Anders Strange, partner i AART architects og daglig leder av virksomhetens Oslo-kontor.

Fra det felles torget fordeler de yrkesfaglige linjene sig i en komposisjon av fremskutte bygningsvolumer, hvor verksteder for blandt annet smed- og industriteknikk ligger i direkte forbindelse med undervisningsrom dedikert til teoretisk fordypelse.

Ifølge Sigurdsson og Strange er dette et bevisst arkitektonisk grep for å skape tverrfaglig synergi og gi elevene en dypere forståelse for samspillet mellom teori og praksis – og til syvende og sist forberede dem best mulig på det arbeidslivet som venter.