Volmax Rygge

Betonmastlogo

Betonmastlogo

BKS

BKS

Straye

Straye

GKlogo

GKlogo

Engebretsen

Engebretsen

Larmerud

Larmerud

Armaturjonsson

Armaturjonsson

For byggherren Cognia Eiendom, har Betonmast Østfold bygget Volmax sitt storbilverksted på Rygge.

Fakta

Sted: Rygge

Prosjekttype: Næringsbygg

Byggherre: Cognia Eiendom

Totalentreprenør: Betonmast Østfold

Kontraktsum eks. mva.: 60 millioner kroner

BTA: 3.200 kvadratmeter

Arkitekt: IT-Tek (tegnet bygg og søkt fram til ramme), Bjørnstad Prosjektering

Rådgivere: RIB, RIBfy og LARK: Bjørnstad Prosjektering l RIBr: B-KS l RIA: Brekke & Strand Akustikk lRIG: Multiconsult l RIEn: Rejlers l RIE, RIV vent: Structor lRIVA: Svendsen & Co l RIV rør: WSP Teknikk, Armaturjonsson l

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Jørgen Karstensen l Betongarbeider: Engebretsen Betong & Mur l Stål, tak- og fasade og prefab: Straye l Tømrerarbeid, systemvegger og dørmontasje: Modulvegger Østfold l Port: Port-Service Øst l Lås og beslag: Lexow l Trapp og rekkverk: Torsnes Industriservice l Glass og aluminium: Moss glass og fasade l Maler, gulvbelegg og fliser: Smådahl l Branntetting, ståldører: Firesafe l Rørlegger: Larmerud Rørservice l Ventilasjon: Hamstad l Elektro: GK Elektro l Løfteplattform: TKS Heis l Røykluker: Jet Bramo l Solskjerming: Kvint Blendex l Automatikk: KlimaControl l Landmåling: Geomatikk Survey l Tømrer: TK Bygg l Verkstedutstyr: Automateriell, Demanor l Gulvvarme og div. VVS-utstyr: Armaturjonsson

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Selve byggearbeidet startet i månedsskiftet juni/juli i 2020, og i skrivende stund har Betonmast Østfold deloverlevert lagerdelen av bygget. Kontordelen ble overlevert den 15.6, mens prosjektet leveres i sin helhet den 30. juni.

– Vi kom til en ferdig opparbeidet kvalitetsfylling, som var gjort i et tidligere byggetrinn. Vi måtte gjøre ytterligere geotekniske grunnundersøkelser, før vi begynte å støpe plate på mark, sier prosjektleder Lars Erik Bieltvedt til Byggeindustrien.

Leveringsvanskeligheter

Han forteller at de største utfordringene i prosjektet, har knyttet seg til leveringsvanskeligheter av prefabrikkerte smøregraver fra den tyske leverandøren på grunn av Covid 19.

– Dette gjorde at vi måtte endre litt på rekkefølgen i betongarbeidet for at vi ikke skulle forsinke fremdriften i prosjektet i vesentlig grad. Alt verkstedteknisk utstyr har brukeren Volmax stått for selv, sier Bieltvedt.

Robust

Bygget er satt opp med stål- og sandwichelementer, og består av en kontordel, et lager og storbilverkstedet.

– Kontordelen har to etasjer, og har store, åpne flater i lys farge. Et av sporene i verksteddelen er tilpasset reparasjoner av ADR-kjøretøy. Det er et robust og slitesterkt verksted, som også inneholder en vaskehall. Hele verkstedet har sklisikkert epoxybelegg med gulvvarme, sier prosjektlederen, og tilføyer at gjennomføringen har gått veldig bra.

– Hektisk

– Det har til tider vært hektisk på grunn av Corona-situasjonen, men vi har hatt med oss dyktige aktører. Det har vært et godt samarbeid med byggherre, bygningsmyndigheter og brukeren Volmax, der sistnevnte også har hat en stor medvirkning i designen av bygget. Vi er også stolte av å kunne meddele byggherre at han overtar et bygg som tilfredsstiller energimerket A. Det har ikke vært et krav i prosjektet, men gjennom kvalitetsbevisste underentreprenører og grundig oppfølging av utførelsen, kan bygget overleveres til energikarakteren A, sier Bieltvedt.

– Utmerket gjennomføring

Teknisk sjef i Cognia Eiendom, Ronny Stensrud, sier til Byggeindustrien at de er svært tilfreds med hvordan Betonmast Østfold har løst oppgaven.

– De har klart å holde fremdriften hele veien, og ligger sågar foran skjemaet nå i sluttfasen. Den tekniske gjennomføringen har Betonmast Østfold gjort utmerket, og bygget har fått romslige og innovative løsninger. De moderne kontorfasilitetene er også et stort pluss, sier Stensrud.


Flere prosjekter