Administrerende direktør i Kesko Norge, Hilde Kristoffersen. Foto: Kesko
Administrerende direktør i Kesko Norge, Hilde Kristoffersen. Foto: Kesko

Vekst for Onninen

Onninen-konsernet avsluttet året med å øke omsetningen med 15 prosent til 1,0 milliarder kroner i fjerde kvartal. For året som helhet vokste selskapet med 17 prosent og omsetningen endte på 3,5 milliarder kroner. Byggmakker leverer på linje med 2021.

Det kom frem da eierselskapet Kesko la frem kvartalsresultater torsdag morgen.

– Onninen fortsetter å imponere i det norske markedet, og selskapets offensive ledere og medarbeidere har lykkes med satsinger på Smarthus-konsept, energieffektivisering og bærekraftige løsninger innen solceller og batteriløsninger, sier administrerende direktør for Kesko i Norge, Hilde Kristoffersen, i en pressemelding.

Etter kvartalets slutt, mandag denne uken, kom nyheten om at Onninen har kjøpt Elektroskandia Norge AS med ni butikker og et høyautomatisert distribusjonssenter i Oslo, noe som gir forventninger om ytterligere vekst i 2023.

– Vi har store planer for det nye selskapet, som skal fortsette å posisjonere seg som en sterk aktør i det grønne skiftet. Vi skal sammen betjene kundene våre enda bedre, og vi blir sterkere sammen, sier Kristoffersen.

I Keskos kvartalspresentasjon kom det også fram at Byggmakker hadde en årsomsetning på nivå med 2021, og endte på 7,2 milliarder kroner. I fjerde kvartal omsatte Byggmakker Norge for 1,7 milliarder kroner, også dette på nivå med samme kvartal i fjor, skriver Kesko.

– Byggmakker gjorde det bedre enn markedet på B2B-salg i både november og desember, og vi ser dessuten at salget mot bedrifter har styrket seg gjennom året. Det forteller oss at vi har lykkes med vår strategiske satsing på det profesjonelle kundesegmentet, og ikke minst at vi er godt i gang med fokusendringen vi står i nå, sier Kristoffersen.