Statens vegvesen bedrer rutinene etter at Badderen bru kollapset 31. mai 2021. Foto: Frode Lyng Hansen / Statens vegvesen.
Statens vegvesen bedrer rutinene etter at Badderen bru kollapset 31. mai 2021. Foto: Frode Lyng Hansen / Statens vegvesen.

Vegvesenet styrker overvåkingen av bruer i vann etter brukollaps

Statens vegvesen styrker rutinene for å overvåke bruer som har fundamenter i vann, og vil være mer oppmerksom på erosjon.

Dette er to av konklusjonene etter kollapsen på Badderen bru på E6 i Nord-Troms, skriver Vegvesenet i en pressemelding tirsdag.

Den foreløpige årsaksanalysen etter brukollapsen var klar i begynnelsen av juli i år, og konkluderte med at endring i strømforholdene og økt erosjon etter vårflommen i 2021 var viktige årsaker til at brua var nær ved å knekke.

Nå er hele granskningsrapporten ferdig. Undersøkelser utover høsten underbygger og utdyper konklusjonene fra i sommer, heter det i pressemeldingen.

Store erosjonsskader

Bjørn Laksforsmo, direktør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen. Foto: Ådne Homleid

Bjørn Laksforsmo, direktør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen. Foto: Ådne Homleid

– Når en bru på E6 kan kollapse slik det skjedde i Badderen, er det åpenbart at Statens vegvesen ikke har hatt gode nok rutiner. Derfor er vi allerede i gang med tiltak som kan redusere risikoen for lignende hendelser i framtiden, sier divisjonsdirektør med ansvar for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Bjørn Laksforsmo.

Utfordringene med erosjon skal få større oppmerksomhet, både når nye bruer bygges og i oppfølgingen av dagens bruer. I tillegg vil Statens vegvesen lage bedre systemer for å observere endringer i vassdrag nær bruer og ved flomsituasjoner, skriver de i meldingen.

Ekstra inspeksjoner i høst har blant annet ført til ekstra vedlikehold av Tørrfossen bru på E6 i Alta, hvor Vegvesenet har registrert store erosjonsskader.

Kartlegger utsatte bruer

Flere hundre riksveibruer har mer enn ett spenn og pilarer eller søyler som har fundamenter i vann. Slike bruer krever tettere oppfølging med tanke på flom, strøm og erosjon, skriver Vegvesenet.

– Vi har en aldrende brumasse og mange bruer som ikke er konstruert på en optimal måte. Det betyr at vi har behov for flere tilpassede inspeksjoner, kontroller og vedlikeholdstiltak. Erfaringene fra Badderen viser at vi ikke har vært tilstrekkelig bevisste på dette, sier Laksforsmo.

Statens vegvesen har satt i gang grundigere undersøkelser av alle riksveibruer som krysser elver og innsjøer i flere spenn. Flere bruer undersøkes ved hjelp av undervannskamera og båt, og Statens vegvesen jobber med å digitalisere alle opplysninger om den enkelte bru.

I Nord-Norge er det 81 flerspennsbruer som krysser elv eller innsjø, hvorav 47 har behov for nærmere undersøkelser, heter det i pressemeldingen. Så langt er 34 bruer inspisert fysisk, mens 13 skal undersøkes til våren.

Tilsvarende undersøkelser er i gang over hele landet, og hele kartleggingen skal være ferdig i løpet av 2023.

Arbeidet med detaljregulering og prosjektering av ny bru over Badderen er i gang. Etter planen starter byggingen i 2024, og brua forventes ferdig i 2025. Den skadde brua skal rives.