Avdelingsdirektør i Vegvesenets byggherreavdeling er positiv til økt andel totalentrepriser på vei.

Vegvesenet ønsker også flere totalentrepriser

Statens vegvesen tar sikte på å øke andelen prosjekter som gjennomføres som totalentrepriser til mellom 10 og 15 prosent innen 2020.

Rapporten «Entrepriseform og effektivitet i veiprosjekter», som Veidekke presenterte mandag, forespeiler mulige besparelser på 950 millioner kroner på kun 2,5 år ved økt bruk av totalentrepriser i Statens vegvesens prosjekter.

Rapporten konkluderer med at prosjektene vil kunne gjennomføres raskere og billigere i totalentrepriser, gitt at de riktige forutsetningene er på plass. Det er Oslo Economics som har utarbeidet rapporten på vegne av Veidekke.

Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegvesenets byggherreavdeling sier overfor Byggeindustrien at Statens vegvesen sier seg enige i konklusjonene fra rapporten, og at anbefalingene sammenfaller fint med Vegvesenets mål.

– Vi har satt det som mål i vår byggherrestrategi å nå en andel på 10 – 15 prosent totalentrepriser innen 2020. Vi kommer ikke til å slutte med utførelsesentrepriser, og vi må etablere en kontraktstrategi som er tilpasset hvert enkelt prosjekt. Kontraktsformen er kun en del av denne strategien, sier Sandvin.

I dag er det kun mellom tre og fem prosent av alle Vegvesenets kontrakter som gjennomføres i totalentreprise.

– Det er en veldig liten andel, og det gjør også at hverken entreprenørene, rådgiverne eller vi har spesielt mye erfaring med veikontrakter som totalentrepriser. Vi har altså ikke en bransje som i dag er forberedt på en kraftig økning i totalentrepriser, og vi må bruke litt tid på å omstille oss, sier hun.

I dag er det vanlige at Vegvesenet først prosjekterer og så inviterer entreprenører til å utføre det som er prosjektert. Dermed bærer byggherren risikoen for at underlaget er riktig.

- Får entreprenøren selv ansvar for prosjektering innebærer det mer risiko, sier Sandvin.

Selv om hun ikke kan ta stilling til de forespeilede besparelsene som Oslo Economics presenterer i rapporten, er Sandvin overbevist om at man kan hente en god del gevinster ved å få opp andelen totalentrepriser i norsk veibygging.

– Vi tror at rett kontraktstrategi vil bidra til mer effektivitet, mer kunnskapsoverføring og læring på tvers av bransjen, og vi tror også det vil bidra til å senke konfliktnivået. Totalentrepriser kan være et godt og egnet verktøy for oss, sier hun.