Illustrasjon: Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16.

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning

Alt tyder på at Statens vegvesen må overlate et nytt stort prosjekt til Nye Veier. Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik tar regjeringens beslutning til etterretning.

Onsdag varslet regjeringen at de vil gi Nye Veier oppdraget med å bygge både vei og jernbane ved Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16. Valget er en del av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022–2033, som Samferdselsdepartementet etter planen skal presentere før påske.

Veidelen av fellesprosjektet utgjør 15 kilometer firefeltsvei mellom Høgkastet og Hønefoss. Statens vegvesen har jobbet med planleggingen av veiprosjektet i flere år, men nå ønsker altså regjeringen å overføre ansvaret for byggingen av den nye firefeltsveien til Nye Veier.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen. 

– Vi registrerer at regjeringen nå ønsker å legge Fellesprosjektet E16 Ringeriksbanen over til Nye Veier. Vi tar selvsagt det til etterretning og venter nå spent på regjeringens fremleggelse av Stortingsmeldingen NTP 2022-2033, som vil gi helheten. Jeg har et stort håp om at Statens vegvesen vil gis store og spennende oppgaver i meldingen, skriver utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, i en e-post til Byggeindustrien.

I midten av oktober kunne bygg.no melde at Statens vegvesen ønsker seg bort ifra fellesprosjektene med Bane NOR. Dette kom frem i Vegvesenets forslag til NTP, som ble overlevert til Samferdselsdepartementet i fjor høst. Ifølge Statens vegvesen er løsningen med fellesprosjekter verken optimal med hensyn til kostnader eller naturverdier.

– Vi har et godt samarbeid med Bane NOR, men det er noe med forskjellene mellom bane og vei, uttalte utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik til Byggeindustrien.

Han trakk frem at det er store forskjeller i hastighetene det bygges for på vei og bane.

– Hvis vi skal bygge en veilinje som er dimensjonert for 250 km/t, så blir det for stivt. Vi forholder oss til de beslutninger regjeringen kommer med, men vi er klare på at det for vår del er en kostandsdriver å bygge vei i en så stiv linje som jernbanen må gjøre, sier Davik.

På spørsmål om hvorvidt Vegvesenets ønske om å kutte fellesprosjektene vil ha noe å si for E16 Ringeriksbanen, hadde utbyggingsdirektøren følgende svar:

– Vi har ikke fått noen signaler på at det ikke blir et fellesprosjekt. Vi må forholde oss til det regjeringen ønsker, og avvente det regjeringen legger frem i NTP, sa Davik.