Ved utgang av den første tilbudsfristen torsdag formiddag var det klart at alle de fire prekvalifiserte firmaene har levert inn tilbud. Firmaene er Bertelsen & Garpestad AS, Hæhre Entreprenør AS, Peab Anlegg AS og arbeidsfellesskapet Syltern Christie. Tilbudene skal nå vurderes på grunnlag av de tildelingskriteriene som gjelder for konkurransen. I tillegg til pris blir organisering og tilbudt nøkkelpersonell, gjennomføringsplan samt ivaretakelse av HMS og klima lagt vekt på i evalueringen, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.
– Etter evalueringen vil hver enkelt tilbyder bli invitert til forhandlingsmøte og får deretter muligheten til å forbedre sitt tilbud. Frist for innlevering av endelig tilbud er i slutten av mai, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.
Prosjektet er lyst ut som en totalentreprise. Tildeling av kontrakten vil trolig skje i begynnelsen av juni, og anleggsarbeidet starter da opp i løpet av sommeren og ferdigstilles senest våren 2024, opplyser Vegvesenet.
Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i ny trasé nord for dagens E39. Veien får to- og tre felt med midtrekkverk og en fartsgrense på 90 km/t. Dagens vei har 50 og 70 km/t, og det er 95 avkjørsler på strekningen – flere av dem med dårlig sikt. Trafikantene vil spare mellom og tre og fire minutt på strekningen når ny veg står ferdig.
I tillegg til 9,3 kilometer ny E39 med planfrie kryss i begge ender, inneholder kontrakten også
åtte underganger/kulverter, åtte bruer på mellom 15 og 90 meter og en firefelts miljøtunnel på 100 meter
Styringsrammen for prosjektet er av Stortinget satt til 1,3 milliarder 2020-kroner , mens kostnadsrammen er satt til 1,45 milliarder 2020-kroner, opplyser Vegvesenet.
- Nøkkelord
- Vei
- Anlegg
- Statens vegvesen