Statens vegvesen har utbedret 80 tunneler på riksveinettet siden programmet om tunnelutbedring kom i gang for rundt seks år siden, og kostnadene har kommet opp i nær 15 milliarder kroner, ifølge en melding på vegvesen.no.
- Tunnelene er godkjent
- Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjente, men alle tunneler der det går trafikk, er godkjent for bruk, forklarer sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen overfor nettsiden.
Tunneler blir godkjent for bruk etter de periodiske inspeksjonene. Nye tunneler og tunneler som er oppgradert, blir sikkerhetsgodkjent før åpning.
- Jeg vil understreke at det er gjort en formidabel jobb med å forbedre tilstanden og øke sikkerheten i norske veitunneler, sier Kaarmo.
Det meldes også at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres.
- På grunn av omfanget prioriteres TEN-T-nettet, som er en europeisk definisjon av de viktigste transportrutene. Det er tunnelene på TEN-T-nettet som omfattes av kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Statens vegvesen prioriterer også tunneler på det øvrige riksveinettet som er i dårlig forfatning. I enkelte deler av landet tar tunnelutbedringene lengre tid enn forutsatt. Årsakene er økt omfang på arbeidet og de store kostnader. Hensynet til trafikkavvikling spiller også inn. Arbeid i tunnelene medfører hel eller delvis stengning og omkjøring på dårligere veier, melder etaten.
De skriver videre at selv om eldre tunneler ikke har det utstyret som det stilles krav om i nye tunneler, er sikkerheten ivaretatt.
- Etter sikkerhet- og sårbarhetsanalyser kan man iverksette tiltak som reduserer risiko. Eksempler er restriksjoner for tunge kjøretøy, redusert fartsgrense eller et generelt høynet omfang av beredskap, melder Vegvesenet.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Statens vegvesen
- Tunnel