På prosjektet E16/Vossebanen skal Vegvesenet blant annet ha regnet med omtrent to milliarder for mye i bompengeinntekter. Illustrasjon: Statens vegvesen

Vegvesenet blandet brutto og netto - bommet med åtte milliarder i regnestykke om bompenger

Da Statens vegvesen skulle beregne bompengegrunnlaget for flere samferdselsprosjekter på Vestlandet, førte en glipp til at de trodde summen var åtte milliarder større enn hva som var tilfelle.

Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider.

Feilen kan ha fått store konsekvenser for prosjektene i Hordaland, skriver avisen. Da fagetatene presenterte sine forslag til Nasjonal transportplan (NTP) våren 2016, lå for eksempel prosjektet E16/Vossebanen inne med byggestart i den første perioden fra 2018 til 2024, men da statsminister Erna Solberg (H), sammen med Frp, Venstre og KrF presenterte sitt forslag til NTP på Arna stasjon 28. februar i år, var plutselig prosjektet skjøvet ut til andre periode, en gang mellom 2024 og 2030.

På denne strekningen bommet Vegvesenet med to milliarder kroner da de skulle beregne bompengegrunnlaget. I Stortingets spørretime den 22. mars brukte statsminister Erna Solberg bompengesprekken sammen med en kostnadsvekst på ytterligere fire milliarder som forklaring på hvorfor prosjektet er utsatt.

– Kostnadsoverslaget totalt har økt med syv milliarder kroner. Det har selvfølgelig konsekvenser for hvordan en kan gjennomføre et prosjekt, sa hun.

Vegsjef Helge Eidsnes har forklart at regnebommen kommer av at Vegvesenet har lagt brutto bompengeinntekter til grunn for regnestykkene sine der de skulle ha brukt netto.

– Feilen er nå rettet opp i, men hvor den har oppstått, vet jeg ikke, sier Eidsnes til Bergens Tidende.

I tillegg til bompengetabben, har Statens vegvesen også bommet på kostnadene for flere av prosjektene, påpeker avisen.

Eksempelvis har anslått pris for Hordfast steget fra 19,3 milliarder da forbindelsen ble vedtatt i 2013 til 39 milliarder, med merverdiavgift, i dag.