Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto: Knut Opeide

Vegdirektøren: - Skal bruke innkjøpsmakt for å oppnå ytterligere klimakutt

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland sier Statens vegvesen skal bruke innkjøpsmakt for å oppnå ytterligere klimakutt.

eFredag la regjeringen frm Klimamelding for 2021 - 2030 med konkrete tiltak til hvordan man skal nå målene. Transportsektoren kommer til å spille en nøkkelrolle i å redusere klimagassutslippene.

– 80 prosent av det vi gjennomfører i Statens vegvesen er i kontrakter med eksterne samarbeidspartnere. Vi vil legge opp til en innkjøpsstrategi der innovasjon og utvikling i industri, bransje og hos leverandører fører til at vi når klimamål, sier Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Hun peker på at Vegvesenet bidro til at verdens førstes elektriske bilferje ble satt på vannet i Norge gjennom et innovasjonssamarbeid.

– Vi er inne i en rivende teknologisk utvikling både når det gjelder produksjon av materialer og tunge anleggsmaskiner.

– Essensen er involvering og samspill der vi lar industri og bransje konkurrere på gode klimavennlige anskaffelser. Vi skal utfordre og gi skjerpede krav i alle deler av anleggsnæringen. Når vi som byggherre stiller krav, vil det fremskynde utviklingen av gode løsninger. Et av målene er at anleggsplassene i transportsektoren skal være fossilfrie innen 2025, sier Hovland.

I meldingen påpekes det at Statens vegvesen jobber sammen med entreprenører og andre aktører for å finne ut hvilke krav som kan stilles både til klimavennlige maskiner, materialer og arbeidsmetoder og hvordan de best kan formuleres i konkurransegrunnlagene for nye veiprosjekter.

I dag stiller Vegvesenet flere krav i kontraktene:

* Krav om miljødeklarasjoner (EPD) for de store klimagassdriverne betong, stål og

* Bonus knyttet til CO2 for bruk av materialer som er dokumentert med EPD. På sikt er bonus og krav også aktuelt for utslippsfritt anleggsutstyr.

* Krav om bruk av VegLCA (livsløpsvurderinger) i prosjekter over 51 millioner kroner

* Klimabudsjett og klimaregnskap i flere veiprosjekter. Her må entreprenøren dokumentere hvordan valg knyttet til trasé, maskiner, utstyr, materialer, metoder og løsninger vil kunne redusere klimagassutslipp fra bygging og drift.

* Krav til at alle prosjekter over 200 millioner kroner skal sertifiseres gjennom CEEQUAL. Sertifiseringsordningen omfatter et bredt spekter av miljøhensyn, og krav om sertifisering vil bli innarbeidet i kontraktsmalene.

Klimameldingen fremmer også nullutslipp i offentlige innkjøp av personbiler og mindre varebiler fra 2022. I Statens vegvesen bytter de nå ut 170 biler med elbiler av merkene Polestar og Maxus, og de skal fortsette med å bytte ut bilparken fremover i 2021.