Vega Scene

Endelig har det skjedd noe i et heller mistrøstig og grått kvartal. Norges første kulturhus bygget etter BREEAM NOR Very Good, er nå på plass bak en signaliserende rød fasade.

Fakta

Sted: Oslo

Prosjekttype: kulturhus

Bruttoareal: 3.400 kvadratmeter

Byggherre: Hausmannsgate 28 AS (Urbanium Eiendom)

Totalentreprenør: Urbanium Entreprenør

Arkitekt og landskapsarkitekt: Asplan Viak

Prosjekteringsleder: Stema Rådgivning

Rådgivere: RIB: Bright l RIE: 3K Elektro l RIV: Norconsult l RIBr: Firesafe l RIAku: Brekke & Strand

Underentreprenører og leverandører: Rørlegger: Andersen & Aksnes Rørleggerbedrift l Elektro: 3K Elektro l Ventilasjon: Håland Klima l Brannsikring: Firesafe l Prefab: Contiga l Blikkenslager, fasadeelementer: Br. Iversby l Grunn- og utomhusarbeider: Bygg & Utemiljø l Glassfasade: Glassteam l Spunt og peling: Seabrokers l Gulvavretting: Gulventreprenøren l Gulvsliping: Betotec l Taktekking: Protan Entreprenør l Tømrer: Byggimpuls l Maler- og flisarbeider: RK Bygg l Parkett: Parkettpartner l Lås og beslag: Certego l Metallarbeider og rekkverk: Jotne Ankers l Stålarbeider: Næsset Mek Verksted l Sceneoppbygging, amfi og stoler: Skeie Seating l Storkjøkken: Myhrvold

Vega Scene er et uavhengig kino- og teaterhus, tiltenkt å være en arena for kvalitetsfilm og teaterproduksjoner som man vanligvis ikke blir tilbudt hos andre kulturformidlere. Med i prosjektet er også rause mingleområder og publi-kumsfasiliteter, en sal for samfunns-debatt og en restaurant. Bak Vega Scene finner vi en gruppe av aktører som i mange år ønsket seg en egen arena for film- og scenekunst.

Hauskvartalet var regulert til et byøkologisk kulturkvartal. «Sirkustomta» – der kulturhuset nå ligger – var kun en grusplass. De som husker så langt tilbake som et par år, minnes kanskje den ovale UFO-en som hadde landet der.

Utviklingsselskapet Urbani-um kjøpte fire tomter i Hausmanns-kvartalet av Oslo kommune i 2016. I tillegg til kulturhuset skal selskapet bidra vesentlig til en ytterligere opprusting av området. Tre av eiendommene er øremerket boligformål. En vesentlig forutsetning er at reguleringsplanen la klare føringer på at Urbanium skulle komme med en medvirkningsprosess slik at alle aktørene skulle bli hørt og få sagt sitt.

Oppover, ikke ned

Asplan Viaks Odd Øverdahl er i tillegg til arkitekt, også en filmentusiast som i flere år delte drømmen med likesinnede om et eget kulturhus. Han forteller at tomta var liten og begrensende når det gjelder høyde og bredde. – Programmet med tre kinos-aler, en teaterscene og publikumsløsninger var omfattende. Løsningen ble å stable alt oppå hverandre, som akustisk sett ikke er en heldig måte å organisere et kulturhus på. Det er spesielt at man kommer inn fra gateplan, og beveger seg oppover i bygget. Ikke nedover slik man vanligvis gjør, sier Øverdahl.

Mens fasadene videre oppover i Hausmanngata enn så lenge har et rustikt uttrykk, kommer de bølgende, røde granpanelfasadene på Vega Scene inn som et friskt pust. – Vi hadde et ønske om å tilføre området lys, farge og liv. Fargen og formen er inspirert av et sceneteppe, som man ser opp på. Kulturhuset har bidratt til byreparasjon i strøket, forklarer Øverdahl.

Totalentreprenør er Urbanium Entreprenør, som erfarte både dårlige grunnforhold og særs utfordrende logistikk i en sterk trafikkert Hausmannsgate, og avfallshåndtering for nabobe-byggelsen i øst. – Råbygget er prefab fra Contiga med hull-dekker og skiver, mens veggene inn mot nabobygg er sandwich-elementer, sier anleggsleder Arnold Vinje Erichsen.

Lavkost

For at Vega Scene som institusjon skal være bærekraftig og klare sine leieforpliktelser, måtte et lavkostbyggeri på plass. – Her er det gode, rimelige løsninger både når det gjelder effektive føringsveier og materialvalg. Det er kjente byggemetoder, der alle komponenter er hyllevare. Men vi har oppnådd gode rom med et karakteristisk formspråk, og det er lagt mye omtanke i interiøret, sier Øverdahl.

Foruten eksponert betong er det brukt kryssfinerplater både i vegger, i betjeningskiosken i restauranten og i rekkverkene i trappehus, ramper og bruer. På vei oppover i bygget er det en intensjon at oppstigningen skal være en opplevelse, med mange steder å oppholde seg på.

– Et premiss er at man kommer tilbake til samme rommet som man kom fra når man har vært på en forestilling, man loses ikke ut i en bakgate. Derfor må trappen og rampene være brede, påpeker Øverdahl.

Økologi og miljø

– Vega Scene er vårt første preg i området, og vi bestemte oss derfor tidlig for å ha en høy miljøambisjon. Vega Scene blir det første kulturbygget i Norge sertifisert med BREEAM NOR Very Good, sier byggherre og konsernsjef i Urbanium Gruppen AS, Andreas Pay.

Solcellepaneler på taket var lenge et alternativ, men ble frafalt på grunn av ikke ideelle solforhold.

– Med i miljøprogrammet har vi også en høy økologisk ambisjon, der vi så på kombinasjonen av sedum og solceller på taket. Vi knyttet til oss økologi og VA kompetanse fra Asplan Viak og bestemte oss for heller å gå helhjertet inn for et grønt tak og ta alle BREEAM-NOR poeng i den kategorien. Da hadde vi allerede begynt å interessere oss for Protans BlueProof, og fant at vi kunne lage et dynamisk system som kunne håndtere over-vannet under en grønn oppbygning. Fordelen med å ha over-vannsbassenget på taket er at vi ikke måtte ned i grunnen med en fordrøyningstank, forteller Pay.

Gjenskape oslonatur

Oppbygningen er gjort av Protans BlueProof takbelegg som legges under et tykt lag med porøs lavastein, som kan holde på store vannvolumer. Over dette legges en grodanmatte, og på toppen et egnet vekstmedium. I stedet for å avrenne fra takpapp og fordrøyes i tank, og deretter slippes ut i det kommunale avløpsnettet, kan det filtrerte vannet nå slippes rett ut i Akers-elva. Via restriktorer kan vannutslippet reguleres til ønsket mengde.

Urbanium har fått med seg flere viktige bidragsytere på laget. Noen nevnt, ikke alle glemt; NVE, Oslo vann- og avløpsetat og NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi). Et forskningsprosjekt er i gang, der blant annet frø fra rødlistearter fra områdene rundt Oslofjorden er samlet inn. De er fraktet til en planteskole i Hardanger der de skal få spire og utfolde seg før de igjen plantes ut på taket til våren. Til glede for både fugler og insekter. Og kanskje kommende generasjoner Oslo-borgere.

– Sedum er på en måte litt unaturlig her. Vi vil teste om den naturlige floraen vi har i Oslofjorden kan overleve på taket i Hausmannskvartalet. Det vi gjør er jo å reparere skadene av bebyggelse, understreker Pay.

Urbanium er en viktig boligutvikler, der det inngår både store kvartalsutbygginger som på Sørenga, og transformasjon av sentrumsområder. Men Vega Scene er selskapets første kulturbygg.

– Vi har med åpne øyne forstått at dette ville bli komplisert, og vi har heller ikke gjort det med tanke på god økonomisk gevinst. Det har vært et stort engasjement fra mange hold, både offentlige og private, og det er bra. Det er vel ingen prosjekter vi er så stolte av som Vega Scene, slår Pay fast.